Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nye DigitasLBi-bossens plan – fördubbling i Stockholm

Publicerad: 26 september 2014, 11:17

DigitasLBi har precis utsett Pierre Renhult till Sverige-chef – han är idag chef för Göteborgs-verksamheten. Digitas har 100 anställda i Göteborg, 40 i Malmö och 23 i Stockholm. Han har nu fullt fokus på att växa i Stockholm.


- Jag skulle vara besviken om vi inte har fördubblat verksamheten i Stockholm inom 1,5 år, säger 46-årige Pierre Renhult.

Digitas LBi har en lång historia. Allt började med att Icon Medialab och det holländska bolaget Lost Boys gick ihop och bildade Lost Boys international.

Sedan blev även Jonas Birgerssons skapelse Framfab en del av verksamheten.

Publicis köpte senare Lost Boys international och slog ihop det med Digitas och skapade DigitasLBi

Pierre Renhult inledde sin bana på Digitas LBi som kundansvarig för samarbetet med Volvo Cars och har under de senaste tre åren även varit chef för Göteborgs-verksamheten på byrån.

- Jag har ju jobbat brett i Sverige i och med att Göteborgs-verksamheten är vårt största kontor, men nu blir det ju så att jag rapporterar till Norden-chefen Bettina Sherain i stället, säger Pierre Renhult.

Han har varit ytterst ansvarig för lanseringen av nya Volvo XC90, som bland annat innebar att man erbjöd virtuella provkörningar via Oculus Rift innan det ens gick att köpa bilen.

Hans främsta fokus blir att växa i Stockholm, som endast har 23 anställda trots att det är en så stor marknad.

Digitas LBi har Tieto som storkund där, men jobbar också med företag som Sandvik, Husqvarna, SAS och Scandic från just Stockholm.

När det gäller SAS och Scandic handlar mycket av arbetet om att jobba med deras sökord på nätet.

Så kallad Search Engine Optimization, SEO.

Stockholms-verksamheten leds av kontorschefen Per Sjögren ihop med byråns Executive Creative Director, ECD, på Norden-nivå Paul Collins.

- Min lärdom när det gäller Stockholm är att arbeta utifrån marknadens premisser. Det går inte att komma dit med ett Göteborgspaket, utan vi måste bygga arbetet på våra resurser och vår kompetens där, säger Pierre Renhult.

Vad tror du gör att just du har lyckats bli vd på byrån?
- Jag tycker att jag har gjort en bra resa när det gäller organisationen och arbetsklimatet i Göteborg. Jag anser att jag är bra på att skapa en väl fungerande organisation, säger Pierre Renhult.

Digitas LBi har också dragit igång en ny nordisk ledningsgrupp där Pierre Renhult sitter tillsammans med Bettina Sherain, Paul Collins, de övriga landscheferna i Norden och teknikchefen Lotten Holmgren.

- Vi ser ett ökat behov av expertkunskap och vi försöker möta det genom att jobba på ett mer samordnat sätt i Norden, säger Pierre Renhult.

Vad söker ni för personer till Stockholmskontoret?
- Starka kreatörer som spänner över alla kanaler. En hybridpersons som förstår det nya medielandskapet och hur man måste jobba på ett nytt sätt, säger Pierre Renhult.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.