Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nye IKEA-chefen stänger dörren för andra reklambyråer

Publicerad: 7 Maj 2013, 08:00

Patrik Nygren-Bonnier, ny marknadschef på Ikea efter Nils Larsson. .

Swedbanks marknads- och försäljningschef Patrik Nygren-Bonnier blir ny marknadschef för IKEA Sverige från och med den 1 september. Han är idag 48 år och har tillbringat hela 15 år i reklambranschen, varav nio år på Vargen Reklambyrå. Patrik Nygren-Bonnier har inga som helst planer på att se över det nuvarande byråsamarbetet med Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Ikea CommunicationsPatrik Nygren-BonnierSwedbankIKEAForsman & Bodenfors

– IKEA gick från en bra byrå i form av Forsman & Bodenfors till en  ytterligare bra byrå ÅkestamHolst. IKEA arbetade med F&B i 16 år.  Det var en gedigen byråvalsprocess när man nu skulle byta byrå. Jag tror på långa byråsamarbeten och  har inga som helst planer på att så över vårt nuvarande samarbete med  Åkestam Holst, säger Patrik Nygren Bonnier.

Patrik Nygren-Bonnier kommer närmast från en roll som marknads- och försäljningschef hos Swedbank Försäkring, där han har jobbat i tre år.

Han har tillbringat hela 15 år inom reklambranschen, varav 9 år på Vargen Reklambyrå. Här arbetade han med kunder som Nissan, Rikskuponger och Europamöbler:
– De  15 åren var nog de roligaste i min yrkeskarriär hittills. Vargen  lyckades allra bäst med de kunder som vi hade riktigt långa relationer  med, säger Patrik Nygren Bonnier.

IKEA Communications bantade 50  tjänster i slutet av förra året, vilket gjorde att det återstod 220  medarbetare.

Patrik Nygren-Bonnier har inga omedelbara planer när det  gäller hur mycket man ska jobba med interna resurser kontra externa  resurser:
– Det är alldeles för tidigt att svara på. Jag räknar med  att gå in med en ödmjuk approach och se och lära från erfarna  kollegor innan jag genomför några eventuella åtgärder. Så gjorde jag  även när jag började jobba för Swedbank, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Han blev inte headhuntad eller liknande, utan såg en jobbannons. Sedan vidtog en lång och gedigen process:
– IKEA  är ett fantastiskt företag och det är ju spännande att få kunna ge sig  in i en bransch som jag inte har jobbat inom tidigare. Det var en  otrolig utmaning som jag inte kunde tacka nej till när möjligheten väl  dök upp, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Du har ett namn som förpliktigar? Var finns du inom Bonnier-släkten så att säga?
– Haha,  den frågan har jag fått hela livet. Jag har inget släktskap med  Bonnier-familjen utan min släkt kommer ursprungligen från Belgien, säger  Patrik Nygren-Bonnier.

Han berättar att släkten från början hette  Bonniér, men att hans farfar ändrade namnet till Bonnier samt lade till  Nygren.

Både hans farfar och hans pappa hade egna reklambyråer.

Vad tyckte Bonniers om att ni tog samma namn?
–  Jag känner inte till vilken relation som min farfar hade till dem, säger Patrik  Nygren-Bonnier.

Vad ser du som din främsta utmaning i nya jobbet?
–  Det är så nytt för mig, men utmaningen består ju i att utveckla ett av  Sveriges mest älskade och välkända varumärken. Det är ett arv som  förpliktigar. Så exakt vad det blir känns förmötet att säga i det här  skedet, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Han berättar också att han kommer att få börja ute på golvet – exakt hur länge är oklart.

Det är som med de japanska bilcheferna med andra ord?
– Ja, det ligger ju lite taktik i att börja lära sig verksamheten från varuhusgolvet, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Du är lite av en doldis som nu går över till en riktig maktposition i kommunikationsbranschen?
– Jo,  men jag tänker nog som vi gjorde hos Vargen. Att inte lyfta fram oss som individer, utan lyfta fram hela kollektivet och våra kunder, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.