Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nyexaminerade reklamstudenter vill få stopp på matslöseriet

Publicerad: 18 Mars 2013, 22:45

"Skandinaver slänger i 50 kilo, fullt ätbar, mat varje år. Hur mycket slänger du?" Den frågan ställde sig Christoffer Åhlén och Chelsea Frangie, två nyexaminerade Miami Ad School-studenter. Nu släpper de en app som har potential att minska matslöseriet.


Ämnen i artikeln:

Ica

Tillsammans har de kommit till bukt med problemet genom att släppa en app där du kan se vad du har i din kyl – bara genom att knappa in ditt kortnummer.

– I Sverige drar nästan alla sitt ICA-kort när de handlar mat. För många betyder det reducerat pris, men vad de flesta inte vet är att alla produkter som inhandlas sparas i ICA:s system, säger Christoffer Åhlén.

ICA vet följaktligen vad du har i din kyl. Med den här informationen kan de få möjlighet att erbjuda en service som förenklar vardagen för sina kunder.

– Du sparar pengar och slipper långa matlistor, men framförallt kommer du att bli mer medveten om hur mycket mindre mat du kommer att slänga, säger Chelsea Frangie.

Eftersom alla varor registreras efter inköpsdatum talar tjänsten om utgångsdatum och ger dig recept baserat på vad du har i din kyl. När användarna ätit något raderar de objektet, precis som sina smartphone-appar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.