Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nystartade Bigfish håvar in TeliaSonera

Publicerad: 10 juni 2009, 08:57

De startade i februari. Fyra månader senare står Bigfish som vinnare i B2B-pitchen för TeliaSonera International Carrier – i konkurrens med fyra andra byråer.


Bigfish startade i februari, ur askan efter reklambyrån 802:s konkurs vid årsskiftet.
– Det var en turbulent tid, men efter ungefär en månad i ett vakuum hade vi planen klar för nya byrån, säger Anna Klange, vd och projektledare för Bigfish.

Bigfish består i dag av fem medarbetare från just 802.
– Det har gått över förväntan, vi fick också med oss en del av våra tidigare kunder, bland annat Vinnova och Svenskt Näringsliv. Det gav oss en fantastisk möjlighet som vi nu måste förvalta, säger Anna Klange.

TeliaSonera International Carrier är inriktat på kapacitetskrävande nätkunder, till exempel spelbolag som Blizzard.
Bolaget sköter 43 000 kilometer fibernätverk i 35 länder och uppdraget innebär bland annat  att byrån ska utveckla varumärket internationellt.
– Valet av media kommer att variera med uppdragen men närvaron på webben är avgörande, säger Anna Klange.

Några flera uppdrag på gång?
– Ja, men det är för tidigt att berätta.

Bigfish är finansierad med medarbetarnas kapital.
– Vi siktar på att nå en byråintäkt på 6-7 miljoner kronor första året, säger Anna Klange.

Hur bedömer du marknaden för tillfället?
– Många av våra kunder ligger i andra cykler än de som nu drabbas. Som B2B-byrå måste  man smida medan järnet är varmt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.