Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Nytänkande ersätter magin"

Publicerad: 20 Oktober 2016, 12:24

Billy Andersson, redaktör på analysbrevet Resumé Insikt Marknad.

Resumé har med undersökningsföretaget Xtreme spårat de marknadschefer som har lyckats förflytta sina varumärken bäst det senaste året. Som alltid fungerar långsiktighet och konsekvent arbete. Men ofta behövs också någonting extra, skriver Resumé Insikt Marknads redaktör Billy Andersson i en analys.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa MarknadschefBilly Andersson

Förr sa marknadschefen magi. I dag brukar det heta innovation. Om man vill göra det enkelt för sig kan man säga nytänkande.

För om vi närstuderar de 15 vinnarna i årets upplaga av tävlingen kan vi ana en röd tråd: de som på ett eller annat sätt har tänkt nytt i teknik, strategi eller kommunikation. Det kan vara nya butikskoncept, nya kommunikationsstrategier och/eller nya tekniska lösningar.

Det är sällan det leder till disruptiva innovationer. Ofta kan det bli fel, men då testas något nytt. På Byggmax är det regel, inte undantag, att experimentera. Marknadschef Daniel Juhlin säger att om de inte misslyckas ibland betyder det att de inte har försökt tillräckligt. Och ibland blir det riktigt bra. Som webbverktyget där kunder kan bygga sina drömprojekt digitalt. Verktyget räknar ut materialåtgång ned till minsta spik som kan köpas i webbutiken. Daniel Juhlin säger att verktyget än så länge inte ger så mycket försäljning men leder till ökad webbtrafik. Och, påpekar han, det ger en ny bild av företaget. Byggmax är inte bara en brädgård utan snarare ett modernt företag som förenklar livet för sina kunder.

De vinnande marknadscheferna använder teknik som för bara några år sedan mest hörde hemma i "Star wars"-filmer. Synsams kunder nyttjar augmented reality för att testa bågar, medan Ving bygger en inhousebyrå för att bli bättre på dataanalys. Och både H&M och McDonald's har testat virtual reality under året för att höja känslan i sina varumärken.

Även marknadskommunikationen har fått en rejäl uppdatering. På Folksam säger Lena Strand att internet of things blir viktigare som kommunikationskanal med kunderna.

Årets tydligaste trend är den syftesdrivna kommunikationen. Två väldigt tydliga exempel är H&M. Mest händer det kanske i butikerna. Upplevelsen i butik växer i betydelse. När kommunikationen digitaliseras får butiken ofta funktionen att förmedla känslan i varumärket. Circle K till exempel som lämnar bensinstationen Statoil bakom sig för att bli en familjevänlig butik där man kan tanka. Eller Apoteket Hjärtat som har lyckats differentiera sig på en näst intill generisk apoteksmarknad med svartvit design. Eller så hittar man nya segment eller kundgrupper. H&M öppnade pop up-butik i Stockholm för sitt sportkollektion, medan Stadium lanserade det nya butikskoncptet Stadium Puls för en mer urban och trendig publik.

Och ibland flyter handel, ny teknik och kommunikation ihop. Björn Larsson väntar på fotoappen som ska föra samman krogupplevelsen med Coops e-handel. Tanken är att du ska fota rätten du får in på krogen. Appen analyserar rätten, bryter ned den till ingredienser och recept som skickas i väg till Coops butik. Och när man kommer hem från krogupplevelsen väntar en kasse med ingredienserna.

Science fiction?
– Jag tror det ligger två år bort. Det går oerhört snabbt just nu.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.