Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nytt avtal för reklamfilm klart

Publicerad: 16 Mars 2015, 07:56

Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas Reklamfilmssektion.

Sveriges Annonsörer och Film&TV-producenterna har kommit överens om en ny avtalsmall för reklamfilmsproduktion. Syftet är att underlätta samarbetet mellan produktionsbolag och annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Henrik Eriksson

Avtalet gäller alltså för samarbeten där annonsörer går direkt till produktionsbolag istället för att gå genom reklambyrån. Bakgrunden är ett upplevt behov efter en standardiserad mall för samarbeten.  

– Ett gemensamt framförhandlat dokument som speglar marknaden är det bästa för annonsörerna, som mer och mer börjar arbeta direkt mot produktionsbolagen. Då behövs bättre stöd som förenklar och förtydligar produktionsprocessen, säger Niklas Briselius, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Genom samarbetet med branschorganisationen Film&TV-producenterna är tanken att det ska finnas ett konsensus hos båda parter på marknaden.

– Vi vill underlätta och effektivisera samarbetet mellan annonsör och produktionsbolag. Oavsett storlek på projektet har vi tagit fram ett produktionsavtal och skapar samtidigt en branschstandard som sparar tid och pengar för båda parter, säger Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas Reklamfilmssektion.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Henrik Eriksson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.