Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nytt domstolsavgörande: Kenzas inlägg var reklam

Publicerad: 18 juni 2021, 13:25

I januari 2019 stämde Konsumentombudsmannen (KO) influencern och företagaren Kenza Zouiten Subosic för brott mot marknadsföringslagen.

Nu kommer ett nytt domstolsavgörande i målet mellan influencern Kenza Zouiten Subosic och Konsumentombudsmannen. Domen blir vägledande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde.


Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenMarknadsdomstolenChimiInfluencersInfluencer marketing

I februari 2020 fälldes influencern Kenza Zouiten Subosic för bristande reklammärkning i två av 31 inlägg i sociala medier från en resa till Zanzibar med glasögonvarumärket Chimi Eyewear. Konsumentombudsmannen (KO) ansåg att samtliga av inläggen skulle ses som kommersiella samarbeten, men i domslutet från Patent- och marknadsdomstolen framgick att KO endast lyckats bevisa att två inlägg faktiskt var det. Därför valde domstolen att avvisa de övriga 29 inläggen som då inte omfattades av marknadsföringslagen. 

Enligt Kenza behövde endast två av inläggen reklammarkeras, då det bara var gällande dessa som det fanns en överenskommelse med Chimi om ersättning. De andra 29 inläggen var, enligt hennes uppfattning, inte reklam eftersom hennes avsikt aldrig var att göra reklam för Chimi utan bara att förmedla sin egen personliga uppfattning eller sina bilder.

Men nu kommer ett nytt avgörande i Patent- och marknadsöverdomstolen som visar att domstolen inte delar influencerns uppfattning. Enligt domstolen hade 19 andra inlägg också ett kommersiellt syfte och var skapade för att främja Chimi. Domstolen anser nämligen att en resa till Zanzibar, där fotografier för reklamkampanjen togs och som bekostades av glasögonföretaget, var en del av ersättningen för uppdraget. Inläggen ska därmed betraktas som reklam. 

LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna

I ett pressmeddelande skriver Konsumentverket att domen är slutgiltig och viktig eftersom det är ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde.

– Det är bra att domstolen nu avgjort vad som kan bedömas som reklam i en influencers inlägg i sociala medier. Följden bör bli att influencers blir noggrannare med att reklammarkera det som är marknadsföring. Det är bra för följarna att enkelt se vad som är reklam och vad som är influencerns personliga åsikter i flödet, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i pressmeddelandet. 

Domstolen höjde också vitesbeloppet från 200 000 kronor till en halv miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om näringsidkaren skulle bryta mot domstolens förbud.

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.