Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nytt grepp: Burger King snor reklamskådis från McDonald's

Publicerad: 22 Oktober 2018, 12:24

Reklamskådespelaren "Håkan" i McDonald's kampanj sommaren 2007 – dyker upp i Burger Kings meta-kampanj.

I USA och Tyskland har Burger King tydligt pikat McDonald's under flera år. I Ingos första reklamfilm för varumärket har de anlitat en skådespelare som medverkade i konkurrentens kampanj "Göra Donken". Ett första steg i en ny strategi, enligt byråns Björn Ståhl.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklamReklamfilm

Ingo har samarbetet med Burger King sedan i augusti då man tog över kontot från Berntzon Bylund. Internationellt sett har Burger King skördat stora framgångar de senaste fyra åren med totalt 94 lejon i Cannes Lions.

Kärnan i strategin har varit humordriven, modig och oortodox kommunikation. Ni minns kanske utomhuskampanjen där Burger King använde sig av autentiska bilder från när kedjans restauranger eldhärjats. Inte sällan har också varumärket unnat sig att göra hårda passningar till konkurrenten McDonald's i sina reklamfilmer. McWhooper av Y&R:s nya zeeländska fillial blev exempelvis den mest belönade reklamkampanjen i världen under 2016.  I sin Halloween-kampanj, förra året skojade man med McDonald's maskot Ronald McDonald med budskapet "Kom som en clown, äta som en kung".

När Ingo får huvudansvaret att utveckla Burger Kings varumärke på den svenska marknaden berättar byrån executive creative director Björn Ståhl för Resumé att det är någonstans i den här riktningen man vill ta kommunikationen.

I byråns första reklamfilm för Burger King får vi träffa "Håkan" som i lugn och ro satt sig med en meny på en av hamburgerkedjans restauranger. Saken är att reklamskådespelaren under förra året medverkade i Nord DDB och Primes mångfaldigt prisbelönade kampanj "Göra Donken" i filmen "Lär dig avkodade krypterade meddelanden". När Ingo har snott över skådisen till sin reklamfilm för konkurrenten bygger hela dramaturgin på att "Håkan" refererar till sin medverkan i McDonald's film.

"Hej du kanske känner igen mig? Jag var med i en reklamfilm för McDonald's för inte så länge sedan. Googla bara "avkodade meddelanden" så kan du se själv"

"Håkan" visar sedan filmen för en kvinna vid bordet bredvid och berättar att han fick betalt för sin medverkan i McDonald's film, men minsann nöjer sig med ett mål hamburgare när han gör reklam för Burger King. Allt med en tillbakalutat känsla.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.