Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nytt modeföretag satsar på mode-fri reklam

Publicerad: 2 september 2008, 09:00

I fredags slog det nya modeföretaget Casbah upp dörrarna på våning 2 i ombyggda varuhuset PUB i Stockholm. Nu kommer kampanjen som ska locka besökare. Enligt Jan Strandberg, marknadsansvarig för företaget, kommer de aldrig att visa kläder i kampanjerna.


– Vi är ett koncept i ett varuhus för flera olika varumärken. Vi vänder oss till en modeintresserad målgrupp och varumärkena är redan kända för dem. Därför ska vi locka med något annat, säger Jan Strandberg.

Namnet på modeföretaget kommer från musikvärlden, eller närmare bestämt från låten ”Rock the Casbah” som The Clash kom ut med 1982. Låten var en protestlåt och det är också lite vad modeföretaget vill vara.

– De modemärken vi representerar gör redan egen reklam där de visar kläder. Vi ska vara något annat och kommer inte att bygga våra kampanjer på vare sig modeller i olika klädesplagg eller långa texter. Vi har heller inte budget att visa massa modebilder. Vi hämtar inspiration från musikvärden. Vi bygger en känsla runt varumärket, säger Jan Strandberg.

I lanseringskampanjen för företagets första butik visas bland annat en födelsebild från rymden. Copyn är enkel och lyder ”The Casbah – where fashion rocks”.
– Vi har gjort det enkelt. Många gånger blir modebilder bara samma sak och ofta känns det pliktskyldigt och tråkigt. Vi visar på ett rakt och tydligt sett att det här är vad vi vill vara.

The Casbah ska ha ett rockigt koncept. Målet är att ta fram det rockiga även i de varumärken som inte annars har det som sin nisch. Målet är att inom ett par år ha mellan max fem till tio butiker i hela landet med lite olika inriktningar.

Annons inspirerad av New Orders omslag till plattan Power, Corruption & Lies designat av Peter Saville.

– Dagens modeintresserade vill ha allt på ett ställe. Det i sig är kanske inget nytt men vi kommer att ha en bredare internationell mix. Det är inga billiga varor men kostnadseffektiva. Det behövs inte ytterligare ett MQ och att ha 50 butiker har aldrig varit vår ambition, säger Strandberg.

De modeföretag som inryms i The Casbah är alla med och sponsrar kommande kampanjer. Hur mycket de betalar beror på hur stor yta de har fått i varuhuset. Kampanjen kommer att synas i bland annat Elle, DV Mode, Chic, Café, King, City och i Stockholms tunnelbana.

Kampanjen är framtagen av Jan Strandberg själv tillsammans med frilans.
– Jag har skapat hela konceptet och det visuella uttrycket.

Funderade du på att ta in en byrå?
– Visst funderade jag på det men jag hade så mycket idéer själv att jag gjorde en presentation i Powerpoint. Ägarna gillade maneret så då körde vi på det, säger Jan med skratt i rösten.

Kommer ni att jobba med en byrå i framtiden?
– I dagsläget är vi inte någon stor byråkund och jag tror inte att vi kommer att jobba med en byrå längre fram heller. Jag har själv varit i reklambranschen i tjugo år och känner en massa personer. Det blir nog ett samarbete med olika frilansare istället, säger Jan Strandberg.

Vad har ni haft för budget för första kampanjen?
– Ingen alls. Jag har tagit fram kampanjen eftersom. Tidningarna har dessutom varit öppna för att vilja ha oss och släppt in oss. Vi gör en reklam som bryter av.

Tror du att ni kommer att tvingas att visa mode på bilderna i annonserna i framtiden?
– Nej. Det är ingen idé, det är bortkastat. Varumärkena har sina koncept och vi blir ett komplement till dem.

Lanseringskampanjen går september ut.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.