Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nytt nummer av Resumés magasin: Byråspecial

Publicerad: 20 Februari 2020, 10:47

Alla pratar om byråmodellerna, Vi har storyn bakom Klarnas kampanj och var har den modiga reklamen tagit vägen, egentligen. Det nya numret av Resumés magasin är här.


Ämnen i artikeln:

Resumé

I dag byggs marknadsavdelningar över hela om i rasande fart med krossfunktionella team, agila processer och inhouseavdelningar. Ja, ni hört det förut.

Då är det inte så underligt att kommunikationsbyråerna måste tänka om hur de arbetar och organiserar sig. I nya Resumé har vi pratat med byråmänniskorna som testar nya sätt att jobba mot uppdragsgivare och med Björn Larsson på Coop som sett hur byråmodellerna förändrats genom åren.

Det är inte okomplicerat och Systembolagets kommunikationsdirektör Kristina Stutterheim påpekar att byråerna måste hela tiden vara öppna för förändring.

– Precis som för oss på kundsidan kommer även byråernas framtid handla om hela tiden se över hur man jobbar med och möter sina kunder. Många byråer är redan på förändringsresor i dag, och andra måste kanske hoppa på. Byråer kommer absolut att behövas framåt, men deras uppdrag kommer att förändras och sedan vara i ständig förändring, säger hon i nya Resumé.

En av årets första stora kampanjer är gjord på Klarnas inhouseavdelning. Marknadsdirektör David Sandström berättar hur det gick till när Karna förhandlade med Lady Gagas advokater och varför det är viktigt att engagera norrmän som stickar.

Årets hittills mest uppmärksammade kampanj kommer från SAS. Åsikterna är många, en del tycker den är dum medan andra anser den är modig. Mod är ett oklart men ofta använt begrepp inom reklam och vi funderar lite på varför byråer brukar säga att de har modiga kunder. 

Finland har utsetts till världens lyckligaste land av FN. Nu säljer våra grannar i öster in sin lycka till resten av världen och vi har pratat med den finska byrån som ska lansera en utbildning i finsk lycka.

Koreanska Kia har dock lite svårt med känslorna. Trots det är Kia ett av Sveriges mest framgångsrika bilvarumärke. Marknadschef Jonas Nilsson förklarar varför och problemet med att inte väcka känslor. 

Det gäller att vara på tårna och göra sitt yttersta. Då gäller det också att ha förmågan att koppla av. David Lillewarg på Doberman berättar om betydelsen av meditation och surfning. 

Till slut påpekar Aase Berg det inte är någon tillfällighet att Albert Einstein inte var controller i Medelpad och så förklarar hon, för en marknadsstrateg i möbelbranschen, männens existentiella förhållande till soffor.

Allt detta och mycket mer i nya Resumé. Ingen prenumeration? Det problemet löser du här.  

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.