Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nytt reklamformat i brittisk radio

Publicerad: 23 februari 2009, 07:32

Brittiska radiostationen Absolute Radio har infört nytt reklamformat: blipvert. Tio sekunders reklam för en låt direkt efter att den har spelats.


U2.

Det spelas mycket U2 på Absolute Radio, tidigare Virgin Radio, just nu. Nu på torsdag ska Bono intervjuas i et morgonprogram och nya singeln Get On Your Boots spelas 30 gånger i veckan.

Direkt efter att låten spelas körs en tio sekunder lång reklamspot som uppmanar lyssnarna att köpa den på Itunes.

Det kallas blipvert och är så nytt och kontroversiellt att Absolute först frågade mediemyndigheten Ofcom om det var tillåtet. Ofcom har begärt att lyssnara ska förstå att det är reklam.

– Vi behövde ett godkännande eftersom vi kände att vi var på okänd mark. Låten hade redan högsta rotation så de (Ofcom) var säkra på att inga kommersiella band mellan oss och Universal (U2s skivbolag) influerade antalet gånger vi spelade låten, säger Absolute Radios vd Clive Dickens till the Guardian.

Tiosekunders spotar är inget nytt inom kommersiell radio men kopplingen mellan reklamen och vad stationen sänder har inte varit så direkt tidigare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.