Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nytt rekordår för Honesty

Publicerad: 25 januari 2016, 12:04

Walter Naeslund är vd på Honesty.

Foto: Pressbild.

Rekord i både omsättning och vinst – reklambyrån Honesty kan blicka tillbaka på ett framångsrikt år. Samtidigt berättar de om ett hemligt samarbetsprojekt med Google.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBokslutHonestyWalter Naeslund

I dagarna offentliggjordes Honestys senaste årsredovisning hos Bolagsverket för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 (brutet sista juni). Siffrorna visar att byrån haft ännu ett framgångsrikt år.

Omsättningen landade på 44,1 (37,7) miljoner kronor vilket är den högsta noteringen i byråns historia. Rörelseresultatet blev också det bästa någonsin med ett överskott på 9,7 (9,5) miljoner kronor. Vinsten på sista raden landade på drygt 7,2 miljoner kronor och delas ut i sin helhet till Honesty Holding med de fyra ägarna Walter Naeslund (bilden), Emil Clase, Petrus Kukulski och Martin Marklund.

Antalet anställda växte under året från 20 till 23, och i förvaltningsberättelsen skriver Honesty att året har innebyrit den högsta byråintkten någonsin: "Stämningen bland personalen och till kunderna är fortsatt härlig" heter det. De avslöjar också att de sysslar med ett projekt tillsammans med Google.
– Jag kan inte prata så mycket om det just nu, säger vd:n Walter Naeslund till Resumé.

De senaste åren har Honesty omgärdats av rykten om ett eventuellt uppköp. I somras skrev Resumé att byrån låg i diskussioner med den Samsung-ägda byrån Cheil Worldwide, men någon affär har inte skett och ser inte ut att vara aktuell för tillfället. Walter Naeslund lyfter istället fram den positiva utvecklingen i verksamheten.
– Väldigt mycket bra saker har hänt för oss under året. Vi har haft fina resultat för våra kunder, och på slutet var det en del nya pitcher som till exempel Länsförsäkringar. Det var ett år där det allt fungerade väldigt bra, säger han.

Primärt hyllar han de stabila tillväxten i byrån.
– Det är inga dramatiska ökningar som vi har pratat om förut eftersom vi inte har gjort några stora förändringar åt något håll. Att det rör sig uppåt i en linjär takt är tecken på ett väldigt sunt företag.

På kundlistan finns företag som Halebop, Beijer Byggmaterial och Viaplay.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.