Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nytt varumärke för södra Småland

Publicerad: 30 januari 2013, 07:50

Södra Smålands nya logga

Reklambyrån Kreation bakom en ny plattform som ska locka inflyttare till Kronobergs Län.


Regionförbundet södra Småland gör en stortsatsning för att locka personer med rätt arbetslivskompetens till sin region. Satsningen sker med hjälp av ett nytt varumärke som ska marknadsföras framförallt i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Trots alla varsel så har vi ändå kompetensbrist, vilket är en knepig paradox. Men initiativet att ta ett samlat grepp för att attrahera inflyttare kommer på direkt efterfrågan från näringsliv och regionens åtta kommuner. Det är svårt för en liten kommun eller ett enskilt företag att göra detta på egen hand, säger Karin Palmér, som är projektledare för regionsförbudnet profileringssatsning Tvärdrag i ett pressmeddelande.

Varumärket har tagits fram av reklambyrån Kreation och inspiration till den hjärtformade logotypen har hämtats från Smålandsflaggan, en inoficiell korsflagga med rött, vit och grönt som lanserades i början av 90-talet. Varumärket ska representera åtta kommuner i Kronobergs län (Uppvidinge, Växjö, Tingsryd, Markaryd, Lessebo, Älmhult, Alvesta, Ljungby) och kommer spridas genom en ny digital plattform och en kombinerad print- och utomhuskampanj i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Reklambyrån har identifierat tre huvudmålgrupper;  utflyttade smålänningar som vill återvända till hemtrakterna, studenter som finns på regionens universitet samt de som redan bor i regionen.

- Platsvarumärket enar de åtta kommunerna i Kronobergs län i syfte att attrahera inflyttare med efterfrågade kompetenser och varumärkets löfte till målgrupperna handlar om att komma närmare sina barn, sin familj, fritid och även sina egna föräldrar.  Helt enkelt de viktiga prioriteringarna i livet, utan att behöva göra avkall på en intressant karriär säger Carl Johan Lindgren som är projektledare och strateg på Kreation.

Plattformen har kostat 600 000 kronor och man menar att projektet redan har betalat sig då 13 personer flyttat in.

- Det här är ett långsiktigt projekt. Förhoppningen är att vi efter några år ska ha en märkbar förändring av inflyttning och att näringslivet ska ha fått sina behov tillgodosedda vad gäller kompetens, säger Karin Palmér.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.