Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Oärliga annonser inget att skratta åt — eller?

Publicerad: 24 mars 2014, 14:12

Den amerikanska organisationen TINA som arbetar mot oärliga påståenden inom reklamen satsar på humor i sin första nationella kampanj


Organisationen Truth in Advertising, TINA, lanserar nu sin första nationella kampanj för att få konsumentar att anmäla tveksam reklam. Och organisationen satsar på humor för att få fram sitt budskap.

Kampanjen ska gå på tv, print och på webben och är skapad av den förra McCann-cd:n Jonathan Cranin som gjorde sig känd för sina omåttligt populära "priceless"-annonser för MasterCard.

Den ideella organisationen TINA grundades 2012 och har enligt egen utsago dragit fyra kampanjer inför domstol och fått oärlig reklam uppmärksammad i över 200 tidningsartiklar.

– Vårt uppdrag är att ge konsumenterna makt att skydda sig mot falsk reklam, sägeri Bonnier Patten, vd och grundare av TINA, Vi använder humor för att belysa ett allvarligt ämne och för männisor intresserade av vår sajt.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News