Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Oatly anklagar matindustrin för bristande transparens

Publicerad: 25 mars 2019, 10:20

Sedan starten har Oatly profilerat sig som det moderna alternativet till mejeriprodukter. I varumärkets senaste printkampanj trycker man återigen på sin produkts, i jämförelse med mejeriprodukter, låga klimatpåverkan.


Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Oatlys kamp mot den svenska, och för all del globala, mjölkindustrin har pågått i snart tio år. 2015 förbjöds varumärket från att attackera mjölkindustrin för att deras produkter skulle vara mindre hälsosamma än Oatlys, ett besked Oatly till synes verkade ta med en klackspark.

Sedan dess har Oatly fortsatt att uppmärksammas för sin kommunikation, bland annat för varumärkets sponsring, sin kamp mot skolmjölken och hur de vill profilera sig som en innovativ miljökämpe. Sedan i februari har man pausat sitt långvariga samarbete med Forsman & Bodenfors (flera av byråns profilerade kreatörer har gått direkt till Oatlys inhouse-avdelning) och istället satsat mer på sin inhouse-avdelning.

I helgen gick Oatly återigen till "attack" mot de mer etablerade aktörerna, den här gången dock mot "matindustrin" som helhet snarare än bara mejerisidan.

I printannonsen målar man upp den globala matindustrin som en klimatbov som inte redovisar sin klimatpåverkan i tillräckligt hög utsträckning. Industrin kritiseras också för bristen på transparens gällande produktionskedjan.

"När du ska ut och flyga är det ganska enkelt att få reda på exakt hur många ton koldioxid det kostar att ta både dig och din uppblåsbara flamingo hela vägen till exempelvis Teneriffa. Samtidigt är det i princip omöjligt att få veta vilken påverkan olika livsmedel har på klimatet. Är inte det konstigt? Särskilt som livsmedelsindustrin står för nästan dubbelt så mycket utstläpp av växthusgaser som världens alla bilar, bussar, flyg, tåg, båtar, ja till och med terrängskotrar – tillsammans" skriver Oatly i den sedvanligt copytunga printannonsen.

Printannonsen kommer samtidigt som Oatly börjar sätta ut sin klimatpåverkan på alla sina produkter. Tilltaget liknar det restaurangkedjan Max Hamburgare för på sina produkter. Produkternas klimatpåverkan är uträknad av företaget CarbonCloud, något som även finns redovisat i copytexten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.