Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Oatly om domen: ”Det är en förlust för mänskligheten”

Publicerad: 19 november 2015, 13:23

Oatlys presschef Catharina Henriksson om dagens dom.

I dag förlorade Oatly på en rad punkter i Marknadsdomstolen. För företaget är det ett bakslag. Men trots att Svensk Mjölk gick segrande i rättegången har de vunnit mycket på den infekterade striden.


Ämnen i artikeln:

Svensk Mjölk

Tvisten mellan lobbyorganisationen Svensk Mjölk och Oatly har pågått i över ett år. I dag fick den sin uppläsning när marknadsdomstolen tvingade företaget att sluta med en rad påståenden i sin marknadsföring. Bland annat handlar det om formuleringar som "No milk. No soy. No badness" och "It's like milk, but made for humans".
– Vår tolkning är att domen handlar om mer än några enstaka formuleringar. Det här är en stor industri som desperat försöker stoppa framväxten av växtbaserade livsmedel. Det är inte bara ett nederlag för oss, det är en förlust mänskligheten. All forskning pekar på att vi måste minska på intaget av animalier, både för miljöns och hälsans skull. Det här begränsar möjligheterna att kommunicera alternativ till mjölk, säger presschefen Catharina Henriksson.

Eftersom marknadsdomstolen är högsta instans finns det ingen möjlighet för Oatly att överklaga. Förutom hot om vite ska de betala svensk Mjölks rättegångskostnader på cirka 1,3 miljoner kronor. Nu gör de om sin marknadsföring med omedelbar verkan. Dessutom tvingas de göra ändringar på vissa förpackningar.
– Vi tog bort de flesta uttrycken innan rättprocessen, redan för nio månader sedan. I mångt och mycket har vi anpassat oss till domen, säger Catharina Henriksson.

Kände ni inte på er redan när ni skapade förpackningarna att det skulle gå så här?
– Nej, definitivt inte. Vår marknadsföring riktar sig inte mot mjölken eller andra aktörer. Den handlar om våra egna produkter.

Men Svensk mjölk och många andra har uppfattat det så.
– De har uppfattat det så. Rättsprocessen har på pappret handlat om förpackningar och uttryck. Men den bakomliggande orsaken är att den här industrin känner sig hotade av att det finns produkter som är hälsosammare och mindre miljöpåverkande. Vår bedömning är att vår marknadsföring ligger inom ramen för god marknadsföringssed och handlar om våra produkter.

Känns det här som en pr-seger trots att ni förlorade?
– Det är ingen seger att förlora i marknadsdomstolen. Men tvisten har gjort att Oatly fått större uppmärksamhet, och vi vill skapa en debatt om hälsa, hållbarhet och miljö. All forskning pekar på att vi måste minska intaget av animalier, både för hälsans och miljöns skull. Ser man till vår tillväxt och uppmärksamheten vi fått i och med tvisten är det positivt. Men skälet till utvecklingen handlar snarare om ett ökat medvetande bland konsumenterna. De efterfrågar hälsosamma och hållbara produkter – det är en global trend.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Svensk Mjölk

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.