Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Oatly söker bönder som vill dumpa kött- och mejeriproduktionen

Publicerad: 15 februari 2019, 10:21

Kampanjen "Bonde söker bönder" är en del av ett EU-finansierat forskningsprojekt mellan Oatly och forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet. Syftet är att fler bönder ska ställa om till att odla mer grödor och på sätt bidra till ett mer hållbart lantbruk.


Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Oatly har sedan lanseringen profilerat sig som en rebell kämpandes för ett mer hållbart lantbruk. Varumärket har tagit upp kampen, och åtminstone rättsligt förlorat, mot mejeriindustrin och profilerat sig med kaxig copywriting.

Nu släpper man en ny kampanj – "Bonde söker bönder". Kampanjen, som frontas av bonden Adam Arnesson, vill få fler bönder att ställa om sitt lantbruk från kött- och mejeri till att bli växtbaserat.

– Omställningen av Adams gård har inneburit mer mat och mindre klimatutsläpp. Nu vill vi hitta fler lantbrukare som vill gå i Adams fotspår! Därför går vi ut och söker lantbrukare som idag bedriver någon slags animalieproduktion och som vill vara del av framtidens hållbara lantbruk och kanske också bidra till att öka den svenska havreproduktionen, säger Ulrika Enström, PR-manager på Oatly.

Kampanjen är en del av ett EU-finansierat forskningsprojekt mellan Oatly och forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet. Inom ramen för projektet ska de undersöka hur gårdar kan jobba för att minska sin klimatpåverkan och öka hållbarheten inom lantbruksindustrin.

Kampanjen kommer att gå i print, direkt, playkanaler och i sociala medier. Se alla enheter nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.