Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Oatly tar paus från Forsman & Bodenfors när varumärket satsar inhouse

Publicerad: 13 Februari 2019, 09:08

De senaste åren har Oatly stärkt inhouseavdelningen bland annat med hjälp av profilerade kreatörer från Forsman & Bodenfors. Sedan årsskiftet jobbar inte längre varumärket med sin huvudbyrå.


Ämnen i artikeln:

OatlyReklamForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors har varit med på och byggt upp Oatlys varumärke till vad det är i dag. Med kaxig och utmanande marknadsföring och förpackningsdesign. Samarbetet har genererat flera priser bland annat två Guldägg och den visuella identiteten har länge varit något av en favorit i branschkretsar.

De senaste åren har Oatly satsat hårt på att bygga upp sin inhouseavdelning med flera nyckelrekryteringar till John Schoolcraft team i Malmö, bland annat från huvudbyrån Forsman & Bodenfors. Under 2018 knöt Oatly Department of mind control till sig kreatörsduon Lars Elfman och Martin Ringqvist som varit högst bidragande till Oatlys kampanjer och utseende under flera års tid.

Nu står det klart att Oatly valt att pausa samarbetet med Forsman & Bodenfors för att i stället satsa mer inhouse. F&B Factory har alltjämt uppdrag för kunden. Enligt Resumés uppgifter ska det dock finnas planer på att inleda ett samarbete med Forsman & Bodenfors kontor i Singapore. Oatly är etablerade på flera asiatiska marknader sedan en tid tillbaka.

– På F&B ser vi inte det här som något dramatiskt utan snarare som en ganska naturlig konsekvens av att de kreatörer som tidigare arbetade med Oatly hos oss numer sitter hos Oatly. Samtidigt har vi en jättebra relation med gänget på Oatly och i och med vår internationella närvaro tittar vi på hur vi skulle kunna samarbeta med dem på deras internationella resa. Vi är oerhört stolta och glada över det arbete vi gjort tillsammans med Oatly genom åren och det ska bli spännande att se vad deras nästa steg blir. Om vi kan hjälpa till med det, så gör vi naturligtvis gärna det, skriver Forsman & Bodenfors vd Silla Levin i ett mejl till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.