Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Oatly uppmanar folk att "spola mjölken" tillsammans med Kjell Bergqvist

Publicerad: 11 September 2019, 08:36

Kjell Bergqvist hjälper Oatly att sprida budskapet "Spola mjölken".

Oatly går till ny attack mot mjölkindustrin genom att anspela på den klassiska informationskampanjen "Spola kröken" från 70-talet. Reklamfilmen frontas av skådespelaren Kjell Bergqvist, som istället uppmanar folk att "Spola mjölken".


Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Oatly fortsätter sin kaxiga kommunikation genom att rikta ännu en känga mot mjölkindustrin. I den nya kampanjen anspelar havredryckstillverkaren på den klassiska informationskampanjen "Spola kröken" som pågick mellan 1971 och 1988. Kampanjen var ett samarbete mellan Systembolaget, idrottsrörelse, musikbranschen och Sveriges försvar och syftade till att få människor att dricka mer måttligt och få en sundare relation till alkohol.

I Oatlys nya initiativ översätts kampanjens numera ikoniska slogan till "Spola mjölken".

Kampanjen går utomhus, i print, på bio, i sociala medier och en rad playkanaler. Reklamfilmen "Var smak har sin tid" frontas av en av Sveriges största skådisar, Kjell Bergqivst.

LÄS MER: "'Spola Kröken' – Slumpen bakom kampanjen som blev en långkörare"

– Grundtanken bygger på att vi gjorde sjukt mycket dumma saker förr. Vi körde bil utan bälte, rökte cigg på flyget och pippade utan skydd – helt enkelt för att vi inte visste bättre. Just i den vevan dök Spola Kröken upp – en klassisk upplysningskampanj som syftade till att få människor att dricka mer måttligt och få en sundare syn på alkohol. Vi har ju ett liknande syfte med vår kampanj, där vi vill få folk att fundera över sitt intag av mejeriprodukter. Inte så mycket för hälsans skull, men för klimatets. Och det är väl nog så viktigt?, säger Martin Ringqvist, creative director på Oatly i Norden, i ett mail till Resumé.

LÄS MER: "Arla: 'Vi tittar inte på oatly – vi kör vårt eget race'"

Kommer den yngre delen av er målgrupp förstå referensen?
– Man ska nog inte anta att en yngre generation inte fattar bara för att man inte var född under "Spola Kröken"-tiden. Men även om referensen inte skulle gå hem, framgår det förhoppningsvis att man borde spola mjölken eftersom havredryck har 75 procent lägre klimatpåverkan. Och det är ju liksom huvudsaken.

Ni har ju gjort er kända för att pika mjölkindustrin i er kommunikation, och de har ju även reagerat flera gånger. Har ni hunnit få några reaktioner den här gången?
– Inget från mjölkindustrin än, men i vanlig ordning lite blandad feedback från mjölkentusiaster. Sen har en del kommentarer handlat om att vi sålt slut i vissa butiker och att det är dumt att göra en kampanj när vi inte kan fylla upp alla hyllor. Det är ju förstås ett mög, men också ett lyxproblem, och beror på att efterfrågan är extrem just nu - samtidigt som vi blivit försenade med vår nya fabrik i Holland. Men vi jobbar på det.

Det uppstår lätt diskussioner kring de siffror ni presenterar i er reklam, och den här gången berätter ni att man kan minska sina utsläpp med 75 procent genom att välja havre över mjök. Vad är utmaningen för er i att kommunicera kring sådana siffror?
– Ingen utmaning egentligen. Det är inte vi själva som har kommit fram till den siffran, utan ett oberoende företag som heter CarbonCloud. Fast vi hade gärna sett att vi inte behövt kommunicera den. Om alla livsmedelsproducenter skrivit ut klimatavtrycket på sina produkter hade nämligen folk själva kunnat räkna ut skillnaden. Det uppmanade vi våra kollegor i branschen att göra tidigt i våras, men det har varit märkligt tyst - åtminstone från mejeriindustrin. Koskenkorva däremot, de klimatmärker numera. Men att spola mjölken till förmån för vodka är väl inte är särskilt begåvat, inte ur nutritionssynpunkt i alla fall.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

OatlyReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.