Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Obama vinner reklamkriget på nätet

Publicerad: 22 oktober 2012, 06:19

Barack Obama.

Presidentvalet ser ut att bli en riktig rysare. Men det finns redan nu en klar vinnare – åtminstone på nätet: Barack Obama.


Ämnen i artikeln:

Mitt RomneyBarack Obama

Inför det otroligt jämna presidentvalet i november spenderar  Demokraternas kandidat Barack Obama och Republikanernas Mitt Romney hundratals miljoner kronor på sina reklamkampanjer.

Och när det gäller reklamkampen på nätet är Barack Obama den klara  vinnaren enligt en ny undersökning gjord av analysföretaget Moat,  skriver AdAge.

Enligt Moat hade Obama 93,3 procent av andel av röster i termer av  display-intryck i september när 20 000 publikationer mättes mot Romneys  6,7 procent.

De domäner som var fem i topp där Obama syntes under perioden var  NYTimes.com, RR.com, Oprah.com, Reference.com och Yahoo.com. Romneys  topp fem var AOL.com, RR.com, Chow.com, GameSpot.com och Maxpreps.com.

Det är nu presidentkandidaterna trycker på gasen när det gäller  kampanjspendering och enligt reklamnätverket Collective spenderade de  sju gånger så mycket första veckan i oktober jämfört med den första  veckan i september.

Att Obama lyckas på nätet ses dock inte som någon större överraskning då  han i förra presidentvalskampanjen gjorde succé just på nätet och i  sociala medier.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Mitt RomneyBarack Obama

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.