Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Obamas superverktyg blir SSU:s kampanjvapen 2014

Publicerad: 25 Oktober 2013, 07:11

Bilden är ett montage

Foto: Colourbox

I kyrkovalet testade SSU och Reform Act testade Barack Obamas kampanjverktyg BSD tools. Nu blir en digital nyckel under supervalåret 2014.


Ämnen i artikeln:

SSUBarack ObamaReform Act

Nyligen blev Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU klara med sin kommunikationsupphandling. Deportivo, Strawberry Hill, Snask och Reform Act, blev byråerna som kammade hem uppdraget att hjälpa organisationen för maktskifte under valåret 2014.

Under kyrkovalet i höstas testades BSD tools på Stockholms stad och län. Socialdemokraterna förbättrade sitt valresultat med omkring en procent och nu väljer SSU att låta Barack Obamas kampanjverktyg från 2008 och 2012 bli en central del i kampanjen.

– Sedan 90-talet hart man pratat löst om det stora digitala valet. Det är först nu vi är där. I dag är det på internet man primärt når de unga väljarna. Det är här dessa väljare kommer att organisera sig och kommunicera under valåret 2014 och det är därför verktyget blir extra användbart för andra och tredje generationens väljare. Det såg vi inte minst under kyrkovalet, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU till Resumé.

I år lyckades byrån ReformAct skriva avtal med den internationella digitala kommunikationsbyrån Blue State Digitals BSD tools. Byrån fick stor uppmärksamhet under presidentvalet i USA 2012, då byråns digitala strategi fick ett eftermäle som en av nycklarna bakom Barack Obamas framgång.

Med verktyget kunde Socialdemokraterna anpassa och trimma sina budskap under kampanjens gång. Genom att mäta preferensen kunde kampanjbudskape justeras för att få maximalt genomslag.

Nu ska kampanjverktyget användas både i samband med Europarlamentsvalet och Riksdagsvalet nästa år. Juan-Pablo Roa tror att SSU kan komma att bli mer synliga i valrörelsen nästa år än under tidigare kampanjår:

– Jag upplever att SSU har haft stort genomslag för våra kampanjer, men också för vår politik. Ser man till 90-dagarsgarantin så var det ursprungligen ett SSU-förslag. I dag är det en kärnfråga för Socialdemokraterna.

Reform Act blir strategisk partner för SSU nästa år och tillhandahåller verktyget.

– Olika målgrupper brinner för olika valfrågor. Med kyrkovalet som exempel fanns det här en grupp som hade ingången att de ville förändra kyrkopolitiken, en annan som ville minska SD:s inflytande och en tredje som ville ge Socialdemokraterna en skjuts i ryggen. Med BSD tools kunde vi formulera och anpassa budskapet i realtid. Det kan liknas vid ett CRM-system för politiska kampanjer, säger Jakob Ohlsson byråchef på Reform Act.

Har ni fått betala mycket för att använda er av verktyg?
– Relativt billigt skulle jag säga. Det var nog dyrare att ta fram BSD tools från början. Med tanke på vad vi får så är det inte så dyrt. Det är trots allt den mest framgångsrika innovationen som kommit fram när det kommer till politiska kampanjer de senaste tio åren. Med dörrknackningar och annan metodik blir det lätt att man bara skjuter med hagelbössan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SSUBarack ObamaReform Act

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.