Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ocensurerade inspirationsfraser ska förmedla ens sanna känslor

Publicerad: 17 Juli 2018, 13:10

Med fraser som "Efter regn kommer mer jävla pissregn” och ”Vakna. Må som ett as. Repetera”, vill Mind få igång en ärligare diskussion om ens välmående.


Ämnen i artikeln:

MindReklamKampanj

Mind, en ideell organisation för psykisk hälsa anser att inspirerande ordspråk ofta är kontraproduktivt för personer som redan mår dåligt. Därför lanserar man nu en kommunikationskampanj med ocensurerade inspirationstal för att ge den sanna bilden av ens välmående.

Fraserna är tagna från deras egna Mind Forum, där människor kan diskutera livet som det verkligen är och få stöd av andra som befunnit eller befinner sig i samma situation.

– För att skapa ett medmänskligare samhällsklimat behöver vi alla bli bättre på att prata om livet som det verkligen är. Den som mår dåligt mår sällan bättre av att läsa "Carpe Diem" mot en solnedgång. Du är inte misslyckad, snarare väldigt normal, när du inte alltid hittar motivationen eller klarar av att tänka positivt. Vi vill ta bort tabut kring det här och öppna upp samtalet. Vi behöver alla prata mer om när livet känns tufft. Såhär kan livet också kännas ibland – för alla, säger Selene Cortes, projektledare för Mind Forum, i en kommentar.

Så Mind skiter helt enkelt i carpe diem-fraserna och använder istället citat som ”Efter regn kommer mer jävla pissregn” och ”Vakna. Må som ett as. Repetera”. För en lycklig själ kan det ju te sig ganska negativt, men för en med känslan av en "Morgonstund med skit i mund" kan det vara skönt att ventilera.

– Det fina och viktiga med Mind Forum är just att människor kan säga precis som det är utan att bli dömda av omgivningen. De allra flesta som mår dåligt vill inte mötas av klyschor och förenklade råd kring hur de bör tänka eller agera för att allt ska blir bra. De flesta vill bara att någon ska lyssna och försöka förstå, och här på forumet möter man anonymt andra som varit i samma situation, säger Karin Schulz, generalsekreterare för Mind.  

Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Wenderfalck, och kommer under sommaren och hösten att synas i kollektivtrafiken, sociala medier och i TV-reklam.

Arbetsgrupp Wenderfalck:

Projektledare: Katharina Sand
Copywriter: Daniela Westmark
AD: Joel Klasén
PR kreatör: Emma Nilsson
Kreatör: Didrik Persson
PR rådgivare: Hugo Ryckert
PR konsult: Nathalie Folkeryd

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

MindReklamKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.