Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Oddset lanserar virtuell nyhetsankare under ishockey-VM

Publicerad: 13 Maj 2019, 11:16

Tre Kronors förbundskapten Rikard Grönborg blir Sveriges första virtuella nyhetsankare i Oddset nya AI-kampanj under ishockey-VM. Bakom kampanjen står Perfect Fools.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsSvenska SpelIshockey-VMOddsetReklamTre Kronor

Med hjälp av 3D och röstteknik har Tre Kronors huvudsponsor Svenska Spel Sport & Casino inför ishockey-VM utvecklat en virtuell kopia av Sveriges förbundskapten Rikard Grönborg.

Det virtuella nyhetsankaret, som ser ut som och låter som Rikard Grönborg, kommer vara det första i sitt slag i Sverige och med hjälp av artificiell intelligens rapportera i totalt 408 timmar under mästerskapet i programmet "Grönborg Live". Programmet kommer att sändas som en enda lång maratonsändning utan paus under hela turneringen.

– Med Grönborg Live drar vi Oddsets tagline "Den som vet mest vinner mest" till sin spets. Det är ett världsunikt experiment på ett spännande område där ingen riktigt vet vad som kommer hända i framtiden. Kanske får vi se fler svenska artificiella nyhetsuppläsare efter det här. Oavsett så kommer alla minnas Rikard Grönborg som Sveriges första virtuella nyhetsankare, säger Eva Evesjö, varumärkesansvarig Oddset på Svenska Spel Sport & Casino, i ett pressmeddelande.

"Grönborg Live" är framtaget tillsammans med kommunikationsbyrån Perfect Fools som tagit fram idén till, samt producerat, det virtuella nyhetsankaret. För att efterlikna den riktiga Rikard Grönborg så mycket som möjligt har det krävts "åtskilliga timmar" framför kameran för den svenske förbundskaptenen i byråns lokaler.

Dessutom har Perfect Fools utvecklat och kompletterat nyhetsankaret med en artificiell intelligens som matats med 20 års hockeydata. Ankaret inte bara analyserar datan, utan uppdaterar och optimerar sin egen metod för att förutspå resultatet i matcherna under turneringens gång.

Klas Lusth, executive creative director på Perfect Fools, kommenterar:

– Grönborg Live är ett perfekt exempel på när vi som kommunikationsbyrå drar nytta av
vår bakgrund som digital produktionsbyrå. Vi har fått utlopp för vår nyfikenhet, mod,
innovationslust, vårt tekniska kunnande och vår kreativa spetskompetens.

I höstas presenterade Kinas statliga nyhetsbyrå världens första virtuella nyhetsankare. Enligt nyhetsbyrån lär sig nyhetsankaret av att se videofilmer av direktsändningar och läser texter lika naturligt som en mänsklig nyhetsuppläsare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.