Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Odin Fonder kritiseras för felaktig reklam

Publicerad: 9 januari 2009, 10:51

Etiska Nämnden för Fondmarknadsföring, ENF, kritiserar Odin Fonder för deras senaste stora kampanj. Enligt nämnden innehåller reklamfilmen alldeles för otydligt information.


Sommaren 2008 körde Odin Fonder en kampanj i TV4 som de själva menade byggde på en verklig händelse. Reklamfilmen, som var textbaserad, var framtagen av byrån Hudson Slim. I filmen ringer en person upp Odin Fonder för att höra hur mycket pengar som finns på kontot, personen svimmar sedan när den fantastiska summan presenteras. Målet med kampanjen var att visa att det lönar sig att spara över tid.

Kampanjen anmäldes till Etiska Nämnden för Fondmarknadsföring. Enligt anmälaren gav reklamfilmen intrycket av att Odin Fonder ger mycket god avkastning till ingen risk. I en kommentar skriver anmälaren:
”Det är viktigt för alla sparare att förstå att fonder innebär risker, även om det förstås också kan vara en mycket bra sparform. Det är alldeles för lätt för finansinstitutioner att lova guld och gröna skogar, men sen när lågkonjunkturen slår till så är det spararna som ändå får stå för notan.”

Nu har ENF valt att kritisera Odin Fonder för kampanjen. Enligt nämnden innehåller visserligen reklamfilmen nödvändig information men nämnden påpekar att den är i alldeles för liten stilgrad för att kunna uppfattas av tittarna.
”Texten har satts i så liten stilgrad och visas tillsammans med annan text under så kort tid att det är helt omöjligt för tittaren att kunna ta del av den. Riskinformationen har därmed getts en undanskymd plats och uppfyller inte riktlinjernas krav på tydlighet.”

Odin Fonder tvingas nu betala en straffavgift på 25 000 kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.