Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ogilvy blir miljökonsulter

Publicerad: 27 maj 2009, 06:08

Ogilvy sadlar om och blir miljökonsulter. Nätverket startar ny global byrå som ska ta helhetsgrepp på företagen miljöstrategier.


Reklambranschen kämpar för att överleva annonskonjunkturens fria fall. Ogilvy & Mather Worldwide går så långt att man byter riktning på verksamheten. Eller åtminstone startar en ny global byrå.

Ogilvy Earth lanseras i dagarna i 30 länder, däribland Sverige. Men, påpekar Ogilvy & Mathers vd Miles Young för Financial Times. Det här inte ännu en ny reklambyrå under Ogilvys paraply. Ogilvy Earth ska hjälpa sina kunder att ta ett helhetsgrepp på sin miljökommunikation. Allt från pr till medieproduktion.

Idén att axla en roll som managementkonsulter mutat in.
– Reklambranschen har tappat kraftigt den sista tiden så managementkonsulterna har gjort seriösa försök att ta över kommunikationsbyråerna roller. De har fortsatt med sina försök att bli kommunikationsbyråer och nu ser jag en möjlighet att göra ett intrång å deras område.

Den nya byrån är även ett sätt för Ogilvy att kapitalisera på sina erfarenheter från kampanjerna Smart Planet för IBM och Beyond Petroleum för BP.

Ogilvy Earths första projekt blir att göra en kampanj för FNs klimatkonferens i Köpenhamn som genomförs i december i år.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.