Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ogilvy hårt drabbat av DHL-förlust

Publicerad: 8 Januari 2010, 12:21

Ogilvy Sverige har minskat personalstyrkan med 15-talet personer efter att största kunden DHL kraftigt minskat sina marknadsinvesteringar. Nu hoppas Ogilvy att nya globala UPS-kontraktet ska ge ringar-på-vattnet-effekter för den svenska verksamheten.


Ämnen i artikeln:

OgilvyDHL

Anders Kinberg, vd Ogilvy One.

I höstas stod det klart att Ogilvy vunnit ett globalt kontrakt med UPS värt cirka 200 miljoner dollar. Som direkt effekt avslutades byråns kontrakt med DHL per den sista december 2009. Därmed försvinner en kund som har varit Ogilvy Sveriges i särklass största många år. Effekten har inte låtit vänta på sig med stora neddragningar som följd:
– Då lågkonjunkturen slog till med full kraft hösten 2008 frös DHL alla marknadsinvesteringar. Därmed tvingades vi minska vår personalstyrka kraftigt under början av nästa år. Genom att vi därefter har fått in uppdrag från OKQ8, Handelsbanken och Astrazeneca har vi lyckats kompensera förlusten. Så jag räknar inte med att vi ska behöva minska personalstyrkan ytterligare, säger Anders Kinberg, vd på OgilvyOne.

Ogilvy har arbetat med DHL sedan 1998. Från början hade Ogilvy Sverige ett svenskt uppdrag, därefter nordiskt och mellan 2004-2005 svenskt igen. Under våren 2006 fick Ogilvy en förfrågan att delta i en upphandling kring webb och crm på Europa-nivå. I oktober samma år fick Ogilvy Sverige ett heltäckande Europa-uppdrag, där även webb och crm ingick.
– Det var ett gigantiskt uppdrag för oss och vår i särklass största kund, säger Anders Kinberg.
Ogilvy Sverige består idag av ett 60-tal personer. Totalt har ett 15-tal personer lämnat företaget, varav åtta inom just OgilvyOne.
– Ingen har blivit uppsagd under 2009. Däremot har åtta medarbetare av olika skäl lämnat Ogilvy One. Detta kan vara överenskommelser, frivillig uppsägning eller andra skäl. Vi har valt att inte ersätta vissa av befattningarna på grund av allmänt minskad orderingång första halvåret 2009, säger Anders Kinberg.

Under 2008 hade OgilvyOne i genomsnitt 25-26 medarbetare. Året efter låg antalet medarbetare på 16-17 personer.

Det kan inte ha varit något jubel hos er i Sverige då ni fick beskedet om Ogilvys globala UPS-affär?
– Jo, för DHL hade gått till ett minimum. Så vi såg helt klart nya möjligheter, säger Anders Kinberg.

Under 2008 hade OgilvyOne en intäkt på 28 miljoner kronor. Vad den landar på för 2009 är för tidigt att säga, men enligt Anders Kinberg ligger man på budget. I år är förhoppningen att det ska trilla in uppdrag från UPS.
- Initialt fokus ligger på axeln USA och Kina och i nuläget är det inte bestämt hur man ska arbeta i de olika länderna. Men vi i den svenska verksamheten hoppas spela en roll i det lokala, regionala eller globala samarbetet med UPS, säger Anders Kinberg.

Enligt uppgift var DHL-uppdraget värt cirka 15 miljoner kronor per år. Dessa uppgifter vill inte Anders Kinberg kommentera och han menar också att Ogilvy helt räknat bort intäkter från DHL då dessa en längre tid varit nere på noll. Detsamma gäller intäkter från UPS:
– Om uppdrag från UPS trillar in är det ren nykundsvinst för oss, säger Anders Kinberg.

Genom Ogilvys vinst av Astrazeneca-kontot i september 2009 räknar man med att anställa nya medarbetare. Anders Kinberg har dragit en rad viktiga erfarenhet kring samarbetet med DHL:
– DHL har haft stora problem på den amerikanska marknaden och varit tvungna att helt förändra sättet man arbetar på. Men att få arbeta med DHL har varit roligt och givande och har även gett oss som byrå en skjuss på det digitala området. Sedan har jag också dragit en viktig personlig lärdom om hur viktigt det är med en balanserad portfölj, säger Anders Kinberg.

I och med att Ogilvys uppdrag för UPS träder i kraft har samtliga uppdrag för McCann Ericsson, Universal McCann och MRM avslutats.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

OgilvyDHL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.