Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ogilvy och Eniro startar reklamfabrik

Publicerad: 10 september 2009, 14:31

Hur skulle du marknadsföra dig själv på en banner? Eniro ger dig chansen i sin kommande kampanj för sin nya personsöktjänst. Användarna blir själva kampanjens budskap.


Tre varianter på banners.

Torbjörn Wik.

Eniros nya söktjänst ska spegla användarnas nya nätvanor.
Borta är den statiska sökfunktionen. Istället har katalogjätten byggt in flera interaktiva funktioner som redan finns i communitys som till exempel Facebook och twitter.

Den stora förändringen jämfört med tidigare är att Eniro låter användarna styra över hur de själva presenteras.

De får bland annat möjlighet att lägga upp bilder på sig själva och kan även välja att addera funktioner som just Facebook och Twitter till sin profil.
Samma tankegångar återkommer i kampanjen för den nya tjänsten: användarna får själva utforma banners med sig själva i huvudrollen.  

Eniros marknadschef Torbjörn Wik liknar produktionen vid en reklamfabrik.
– Är du till exempel bloggare får du själv chansen att marknadsföra din egen blogg mot andra.

Kampanjen startar i morgon fredag och understöds bland annat av tv-reklam.  
Målgruppen är alla användare men Enrio vänder sig i första hand till personer i åldersgruppen18-30 år, som dagligen använder nätet. 

Via en länk på den personliga Eniro-sidan får alla som vill en privat reklamkampanj med en banner som visas på Expressen.se.
Och det handlar om en dubblerad effekt av klassiska begreppet ”15 minutes of fame”.
– Den kommer att ligga upp 30 minuter på nätet på Expressen.se. Alla får besked om när den läggs upp, säger Torbjörn Wik.

Hur ska ni gardera er mot missbruk?
– Vi förhandsgranskar och verifierar alla nya uppgifter mot användaren. I övrigt följer vi den policy som är vanlig på communitys.

Håkan Karlsvärd.

Användarna kan också tävla med sina banners: första priset är regin av en reklamfilm tillsammans med en riktig regissör. Ett antal Iphones kommer också att delas ut.
– Reklamfilmen  visas på bio under vecka senare i höst, säger Håkan Karlsvärd, projektledare på Ogilvy.

Han betraktar kampanjupplägget som unikt.
– Mig veterligen har inget annat företag gått ut med ett liknande erbjudande till samtliga användare,  säger han.

Ska ni sluta trycka telefonkatalogen nu?
– Absolut inte. Det här är ett bra komplement, säger Torbjörn Wik.

Kampanjen i korthet

Alla användare som uppdaterar sina personliga sidor på eniro.se med en länk får ett mail. I detta finns en länk, kod och information om hur man gör sin personliga kampanj i bannerfabriken. När bannern har blivit godkänd läggs den automatiskt upp i galleriet där man kan gå in och rösta på den. Bannern publiceras sedan på Expressen.se på ett bestämt klockslag som användaren får information om i ett mail.

Arbetsgrupp

Projektledare Håkan Karlsvärd
Produktionsledare Li Nelson
Web producer Lisa Stavenow
Digital projektledare Rob Scutt
Creative director Björn Ståhl
Art director Timo Orre
Copywriter Mikael Ström
Web designer Rajdarn Eldorado
Byrå producent Marcus Sundqvist

Web produktion
Ogilvy Amsterdam och The Brewery

Filmproduktion
Eskils Junker Film regissör Daniel Eskils

Arbetsgruppen hos MEC har varit:
Niklas Andréason, Projektledare
Caroline Palmqvist, Digital rådgivare/planerare
Joel Nyrén, Användargenerat innehåll/spridning
Mattias Franke, Strateg
Matilda Tengheden, kampanjkoordinering
Filip Wennerlund, kampanjkoordinering

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.