Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ogilvy tog hem OKQ8

Publicerad: 18 Februari 2009, 15:55

OKQ8 lämnar Draft FCB efter en pitch med fyra byråer. Segrande ur striden gick Ogilvy. – Det är helt fantastiskt, säger Thomas Weigle, planner för det nya OKQ8-uppdraget.


Ämnen i artikeln:

Carola MäättäOgilvy

bensinjätte byter byrå. Delar av den nya arbetsgruppen för OKQ8: Björn Ståhl cd, Ogilvy, Mia Eiserman, OKQ8, Thomas Weigle, planner Ogilvy, Carola Määttä, kundansvarig Ogilvy , Peter Tiberg, OKQ8 och Filip Arwidson, OKQ8. Foto: Björn Elgstrand.

OKQ8 gick in i en pitch direkt efter nyår. Draft, som har haft reklamuppdraget för bensinjätten i fyra fem år, bjöds in att försvara sin kund mot tre andra byråer. Ogilvy vann striden. Vilka övriga två byråer som deltog vill inte marknadschefen ­Peter Tiberg säga.
– Ogilvy presenterade den bästa lösningen på våra problem. De hade en bra konceptuell tanke och visade prov på bred förmåga, säger Peter Tiberg.
Draft FCB valde att inte delta i pitchen.
– Vi har jobbat med OKQ8 i sex sju år och det krävs gans­ka mycket när man pitchar på en kund som man har haft länge så vi valde att inte vara med, säger Peter Håwi, kund­ansvarig på Draft.
– Men det är alltid trist att förlora en kund.

Öka uppskattningen

Pitchuppdraget var att utforma en strategi för att öka inte bara kännedomen om utan även uppskattningen av OKQ8, att hitta ett nytt kommunikationskoncept och visa exempel på hur det kan göras ut i kampanjform. Nu är Ogilvys uppdrag att först positionera OKQ8 och dess produkter, sedan finslipa konceptet och göra ut kommunikation i kampanjer.
– Vi ska hitta en ny position på marknaden, mejsla ut en ny profil kopplad till vårt bilistiska arv och vårt historiska miljö­engagemang. I centrum står bilen där vi tar tydligare ställning i frågor som hållbarhet, utveckling av produkter och tjänster, bränslen och olika driftsformer för bilen. Tidigare kanske vi mest har fokuserat på pris för enskilda produkter.
Nu vill vi presentera fler helhetslösningar, säger Peter Tiberg.
– Det är en fantastisk kund att jobba med, säger Thomas Weigle och nämner även han OKQ8:s ”stora miljöengegemang sedan lång tid”.
– Det är ganska okänt att det är så, så det känns som en spännande utmaning att tag i.
Ogilvy fick beskedet i förra veckan och fortsatte genast att slipa på det arbete som redan har utförts i pitchen.
– Vi börjar jobba med det omgående och har förslag som vi hoppas få genomföra så snart som möjligt, säger Thomas Weigle.

Stor arbetsgrupp
Han beskriver det som ”ett av våra större uppdrag”, även om han inte vill nämna vad uppdraget är värt i pengar.
– Det blir en väldigt stor arbetsgrupp som jobbar med olika delar. Totalt kommer vi att vara tio till tolv personer.
OKQ8 har divisionerna detaljhandel med bensinstationerna och direktmarknad med företagsförsäljning och OKQ8 Hemma med el, pellets, telefoni och försäkringar. I förra veckan startades även bankverksamhet. Ogilvy ska göra reklam för detaljhandelsområdet till att börja med, men ambitionen i samarbetet är att så småningom serva alla delar av företaget med kommunikationsarbete.
Även Ogilvys Sverigechef Carola Määttä ser fram emot det nya samarbetet:
– Vi befinner oss i en tid där affärsutmaningarna är stora. OKQ8 står inför en spännande utveckling som vi verkligen gläder oss över att få vara med och utveckla, säger Carola Määttä.
När får vi se resultat av ert nya samarbete?
– Till sommaren eller efter sommaren, säger Peter Tiberg.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Carola MäättäOgilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.