Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Öhrlings följer upp vårens succé

Publicerad: 4 september 2008, 08:11

I våras körde Öhrlings PricewaterhouseCoopers företagets största reklamsatsning någonsin. Målet var att sätta det nya begreppet ”Visionsbyrå”. Nu kommer uppföljningen som ska lyfta fram företagets tjänster.


Kampanjen kommer att gå rikstäckande i affärspress, dagspress, online och utomhus. Liksom tidigare har den Göteborgsbaserade reklambyrån Start Communication lekt med bokstäver.

I kampanjen i våras hade de två första bokstäverna i ordet revisionsbyrå hamnat utanför ramen. Nu har de två bokstäverna ”re” i ordet revisionsbyrå flyttats för att ge ny betydelse till andra meningar.
– Vi lekte med ”re” redan i våras. Nu tar vi ”re” och fäster det på ett konkret beslut. Det är en enkel, lekfull och snabb kommunikation, säger Håkan Rosenlind, cd på Start Communication.

Enligt Öhrlings PricewaterhouseCoopers fick vårens kampanj väldigt bra mätvärden.
– Närmare 60 procent i målgruppen mindre och mellanstora företag har sett kampanjen, 37 procent känner till begreppet Visionsbyrån och 60 procent förknippar Visionsbyrån med Öhrlings PricewaterhouseCoopers, vilket är fantastiskt med tanke på att det är ett nytt begrepp, säger Mattias Isaksson ansvarig för Marketing & Communication på Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Den nya kampanjen startade i måndags. Denna gång försöker reklambyrån vara tydligare med vad det är Öhrlings kan göra för kunderna.

Varför gick den förra kampanjen så pass bra tror du?
– Enkelheten var nog det viktigaste. Och att kommunikationen var så pass snabb och oväntad för den här typen av ekonomiska tjänster. Reklam för den här typen av företag är oftast lite tråkig. Jag tror att vi nådde en delvis ny målgrupp med den förra kampanjen och att vi lyckades få fram en folklig och bred kampanj, säger Håkan Rosenlind.

Kampanjen som nu går är steg två. Målet är att komma med steg tre i vår.
– Då kommer det att handla ännu mer om att testa det här på lokal nivå. Mer exakt än så kan jag inte vara med tanke på våra konkurrenter. Men den stora utmaningen är att få detta att fästa på lokal nivå, säger Rosenlind.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Byrå: Start Communication
Arbetsgrupp: Claes Broström projektledare, Håkan Rosenlind creative director, Joakim Ahnfelt art director, Ola Westher webb-ad, Lina Edgren produktionsledare, Karin Lindhén final art
Webb: Daddy Production
Mediabyrå: OMD

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.