Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Oj! - här är bästa digitala tipsen för marknadschefen

Publicerad: 25 juni 2015, 07:37

Knappt 4 av 10 marknadschefer anser att deras insatser på nätet har effekt på köpen. Men bland de företag som lyckas finns ett knep; hela 94 procent av dem har anpassat innehållet till kundernas köpprocess. Det visar resultatet från intervjuer med 100 marknadschefer på några av Sveriges ledande internationella B2B-företag.


– Det är tydligt att de framgångsrika agerar på ett visst sätt. De är duktigare på att använda flera kanaler, anpassa innehållet till olika kanaler och de har en strategi, en plan, en tanke med sin digitala närvaro där de också mäter, styr, anpassar och förbättrar sin kommunikation, säger Staffan Ceder, varumärkesstrateg på Sandberg Trygg AB som ligger bakom rapporten som presenteras på ett frukostseminarium på IHM Business School i Göteborg idag.

Allt fler köpprocesser, även i B2B, är digitala enligt marknadschefernas enkätsvar. Och allt fler köp sker efter att leverantören kontaktas av en kund som redan har sökt viss information på nätet. De har med andra ord kommit en bra bit på väg på egen hand.

De riktigt framgångsrika företagen har redan fångat kundernas intresse på nätet – i jakten på svar. Men många missar helt detta första steg, där kunden letar lösningar.

– Steg ett är att fånga kunden på nätet, vid ett ”Oj djävlar!” Antingen: Oj djävlar, här har jag problem. Eller: Oj djävlar, här har jag en möjlighet, säger Staffan Ceder.

Den viktigaste framgångsfaktorn i den digitala köpprocessen är att möta kunden rätt i den fasen, hävdar han. 87 procent av de framgångsrika svarar att de delar med sig av kunskap, insikter och trender i de digitala kanalerna. Medan de marknadschefer som inte ser någon vidare effekt av sina digitala aktiviteter inte gör det. Det som ger sämst effekt, enligt enkätsvaren, är att använda nätet till att stödja sina egna säljprocesser.  Den största skillnaden mot B2C är att reklambudskap inte har samma tyngd. I B2B söker kunderna i större utsträckning fakta.

– De framgångsrika kommer in tidigt i kundernas köpprocess, säger Staffan Ceder som också spår marknadsavdelningarnas renässans.

– Marknadsavdelningarna får en ökad strategisk roll. För att vara fortsatt relevant måste det till ett mentalt skifte där man tänker kundens köpprocess istället för den egna säljprocessen, säger han.

Katarina Ekspong

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.