Reklam
Oj, oj, oj – han vann Roy!
Publicerad: 29 oktober 2009, 08:21
Igår utsågs Sveriges bästa reklammakare på årets Roygala för sjunde gången i ordningen. Priset för årets bästa reklamfilm gick till Esteban och Forsman & Bodenfors för deras reklamfilm ”Tonårsfesten” åt Systembolaget. Bästa Reklamfilmsregissör blev Jesper Kouthoofd för Försvarsmakten ”Teaser” , SJ ”Resan mot ett bättre SJ ”, IKEA ”Drömkök”. Resumé ställde regissörsvinnaren mot väggen.
TM
Tero Marjamäki
Jesper Kouthoofd . Foto:
Vad utmärker en bra regissör?
– Mycket handlar om personkemi, att man ska funka ihop med arbetsgruppen och bli vald från början som passande för projektet. Halva jobbet är det sociala.
– Sedan så finns det i princip två sorters regissörer, en som är bråkig och stökig, och en som är smidig och tillmötesgående.
Vilken av ytterligheterna är du?
– Jag är mer av den avkännande sorten och vill veta vad kreatörerna vill med reklamfilmen. Att göra reklamfilm är ingen fri skapande verksamhet, det handlar om att göra kreatörernas vision verklig.
Vilken reklamfilm som du regisserat är du mest nöjd över under året som gått?
– Svårt att bara välja en, jag tycker de är roliga och bra allihop. Det är alltid en upplevelse att göra film, och alltid lite av ett ekorrhjul, innan man börjar med projektet är man pigg och förväntansfull, medan under arbetet bryts ner, och sedan börjar allt om igen.
– Personligen gillar jag de filmer som jag utvecklas som person av att göra.
Försvarsmakten ”Teaser” har blivit uppmärksammade och hyllade, vad var det svåraste med att göra de filmerna?
– Det moraliska, jag är emot försvarsmakten. Men det kändes ändå inte som en farlig grej att göra. Det som var roligt var att det var ett omvänt projekt där huvudmediet var webben. I webbfilmen gör vi bland annat en lång åkning på 90 meter som är gjord i en och samma tagning. Till filmerna som sedan skulle gå på tv var hela set- upen klar, det vara bara att plocka, leka och experimentera.
Bästa reklamfilm just nu förutom dina egna?
– Jag tittar sällan på tv. Men måste jag välja någon så får det bli den jag har färsk i minnet, ICA:s tuttfilm för bröstcancerfonden. Den är rolig på en lättsam nivå och gör jobbet.
Reklamfilmspriset, Roy, belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Fyra priser utses av två kvalificerade juryer. Folkets pris utsågs av publiken via en omröstning på Internet.
Nedan följer samtliga vinnare.
VINNARE ROYGALAN 2009
BÄSTA REKLAMFILM
Guld
Systembolaget ”Tonårsfesten”
Produktionsbolag: Esteban
Motivering:
Det finns officiell propaganda som bekräftar alla fördomar om att staten är ond, tråkig och ett mästrande as. Och så finns det filmade budskap som är så intelligent genomförda att vi inser att det är så här det ska gå till. Genom att vända på perspektivet 180 grader lyckas filmen via de ungas vinkunskap prata allvar med oss föräldrar. Och ja, vi lovar att inte köpa ut till någon under 18 år.
BÄSTA REKLAMFILM
Silver
Telenor "Japan"
Produktionsbolag: Camp David Film
BÄSTA REKLAMFILM
Silver
SJ "Resan mot ett bättre SJ"
Produktionsbolag: Jesper Kouthoofd Inc
BÄSTA REKLAMFILM
Silver
Radiotjänst "Mataffären"
Produktionsbolag: Mister Krister AB
BÄSTA REKLAMFILMSREGISSÖR
Guld
Jesper Kouthoofd
För: Försvarsmakten ”Teaser”
SJ ”Resan mot ett bättre SJ ”
IKEA ”Drömkök”
Med en osviklig känsla för kinematografins kraft, parat med ett sinne för detaljer gör att vi känner något alldeles extra inför denne regissörs filmer. Som en sann cineast hyllar han i en film tågets framträdande plats i filmhistorien för att i en annan framföra en slapstickshommage i ett kök. Därtill ett användande av karismatiska och charmiga aktörer, samt ett optimalt utnyttjande av den förfogade tiden gör att vi tycker Jesper Kouthoofd är den värdige vinnaren.
BÄSTA REKLAMFILMSFOTOGRAF
Guld
Fredrik Bäckar
För: Philips ”Carousel”
Ett visuellt bidrag som fascinerar och inspirerar. Med ljus och rörelse tillsammans med komplexa tekniska lösningar bjuds vi på en imponerande helhet. Ett fotografi helt utan kompromisser. När film är som bäst står tiden stilla.
BÄSTA ANIMATION OCH SPECIALEFFEKT
Guld
Redrum
För: Philips ”Carousel”
På den internationella scenen är det sedan länge känt att Sverige ligger i framkant när det kommer till specialeffekter och animation. Årets vinnare är inget undantag och utmanar alla begränsningar vi trodde fanns. Ni fick juryn och hela världen att undra: hur fan är det gjort!?
BÄSTA ALTERNATIVA MEDIAPRODUKTION
Guld
Palladium
För: "Mao-glasögon" Forum för levande historia
Motivering:
”Ideologisk propaganda, personliga påhopp, historieförfalskning eller ett sällsynt lyckat exempel på hur man skapar intresse för en utställning om massmord. Omdömena om Middag med Pol Pot haglar. Forum för levande Historia har på ett originellt, och mycket kontroversiellt sätt, närmat sig folkmordet i Kambodja under Pol Pots regim och skapat debatt och uppmärksamhet för utställningen. Kreatörernas verk har redan upprört många och kommande verk från dem kommer säkerligen att fortsätta med det. Därför önskar vi belöna Palladium och mana till efterföljd.”
FOLKETS PRIS
Guld
”Hålla käften” Friends
Produktionsbolag: Camp David Film