Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ok att skoja med skåningar

Publicerad: 3 Februari 2012, 15:11

Eights annonser för skridprodukten Custom Made RO-anmäldes. Annonserna hade budskapet – Nu kan alla formge egna skidor. Skåningar också. Annonsen visar också vad som är fram och bak på skidorna. RO väljer att fria annonserna.


Ämnen i artikeln:

Eight

"Reklamombudsmannen finner inte att reklamen är diskriminerande mot härkomst."

Det fastlår Reklamombudsmannen, RO, i ett ärende daterat den 30 januari.

Bakgrunden är att Eight har fått i uppdrag av Åre Skidfabrik att ta fram annonser för produkten Custom Made.

Annonsen som RO-anmäldes publicerades i tidningen City Malmö.

På  bilden syns ett par vita skidor. Framtill syns texten "Framåt" och en  pil i rött. Baktill på skidan syns texten "Bakåt" - även det med en tillhörande  pil.

Texten i annonsen har formuleringen "Nu kan alla formge egna skidor. Skåningar också."

Enligt anmälaren, som är anonym, är reklamen diskriminerande och bygger på uråldriga fördomar.

Anmälaren  tycker visserligen att kombinationen av meningen och texten på skidorna  är kul, men menar att om man ska använda humor är det: "enormt viktigt  att man inte gör det på någons bekostnad. Släpper man genom detta gör  man en tidsresa till tiden man pratade allmänt nedsättande om kvinnor,  olika nationaliteter och så vidare."

RO konstaterar att enligt  artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och  marknadskommunikation får marknadskommunikation inte: "uppamma eller  överse med någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför sig  till ras, nationalitet, härkomst, religion, kön, ålder, handikapp eller  sexuell läggning."

Reklamombudsmannen anser dock att reklamen har  en: "uppenbart humoristisk ton som uppfattas av det stora flertalet"  och friar därmed annonsen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Eight

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.