Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 februari 2012, 15:11
Eights annonser för skridprodukten Custom Made RO-anmäldes. Annonserna hade budskapet – Nu kan alla formge egna skidor. Skåningar också. Annonsen visar också vad som är fram och bak på skidorna. RO väljer att fria annonserna.
Ämnen i artikeln:
Eight"Reklamombudsmannen finner inte att reklamen är diskriminerande mot härkomst."
Det fastlår Reklamombudsmannen, RO, i ett ärende daterat den 30 januari.
Bakgrunden är att Eight har fått i uppdrag av Åre Skidfabrik att ta fram annonser för produkten Custom Made.
Annonsen som RO-anmäldes publicerades i tidningen City Malmö.
På bilden syns ett par vita skidor. Framtill syns texten "Framåt" och en pil i rött. Baktill på skidan syns texten "Bakåt" - även det med en tillhörande pil.
Texten i annonsen har formuleringen "Nu kan alla formge egna skidor. Skåningar också."
Enligt anmälaren, som är anonym, är reklamen diskriminerande och bygger på uråldriga fördomar.
Anmälaren tycker visserligen att kombinationen av meningen och texten på skidorna är kul, men menar att om man ska använda humor är det: "enormt viktigt att man inte gör det på någons bekostnad. Släpper man genom detta gör man en tidsresa till tiden man pratade allmänt nedsättande om kvinnor, olika nationaliteter och så vidare."
RO konstaterar att enligt artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation får marknadskommunikation inte: "uppamma eller överse med någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför sig till ras, nationalitet, härkomst, religion, kön, ålder, handikapp eller sexuell läggning."
Reklamombudsmannen anser dock att reklamen har en: "uppenbart humoristisk ton som uppfattas av det stora flertalet" och friar därmed annonsen.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Eight