Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ökade reklampriser för Super Bowl

Publicerad: 5 December 2013, 09:04

Från senaste Super Bowl-finalen mellan Baltimore Ravens och San Francisco

Fox har sålt sina sista reklamspotar för finalen i den amerikanska fotbollen – Super Bowl. Det genomsnittliga priset landar på 4 miljoner dollar för 30 sekunder, vilket kan jämföras med 3,8 miljoner dollar vid förra årets Super Bowl-final.


Ämnen i artikeln:

MarsPepsiSuper Bowl

Annonsörer som kom sent in i processen fick dock betala upp till 4,5 miljoner dollar för 30 sekunder, enligt Adweek.

Fox  försäljningsboss, Neil Mulcahy, uppger att det fortfarande finns mycket  möjligheter kvar för marknadsförare att köpa reklam i samband med för-  och eftersnacket samt via nätverkets digitala sändningar.

Finaldagen inleds också med särskild öppningsceremoni i New York som går på Fox Sports 1.

Storköpare till Super Bowl-finalen är som vanligt bolag som Pepsi, Doritos och Mars.

Neil  Mulcahy uppger också att bilindustrin blir lika väl representerad i år  som under tidigare finaler.

General Motors, GM, ska bland annat använda Super Bowl för att visa  upp Chevrolet-modeller. Man återupptar även sitt sponsorskap där man  utser den mest värdefulle spelaren, MVP, vilket slutar med att vinnaren  får en ny bil.

Utvalda biltillverkare ska även köra 120- och 90-sekundersfilmer.
–  Jag tror att bilindustrin har det hela uträknat. De kan mäta den omedelbara  effekten på sina försäljningssiffror…och avkastningen på investerat  kapital är tre gånger mer än vad man betalar, säger Neil Mulcahy till  Adweek.

Förra årets final mellan Baltimore Ravens och San Francisco  49ers hade 108,7 miljoner tittare och ett genomsnittligt reklampris hos  CBS på 3,8 miljoner dollar för 30 sekunder, enligt Adweek.

Nästa final sker den 2 febuari 20214.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MarsPepsiSuper Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.