Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Ökat fokus på marknads-pr i reklambyråpitcher"

Publicerad: 12 januari 2012, 16:21

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh Bidemar menar att företagen ställer allt högre krav på att byråerna kan förklara affärsnyttan med ett visst projekt.

Foto: Andreas Elgstrand

Byråvalsrådgivaren Max Apéria vid Sveriges Annonsörer har slagit rekord i antalet pitcher under 2011. Han märker av en tydlig trend: – Sociala medier har diskuterats ett antal år, men det blir allt vanligare att företagen vill ha med marknads-pr i sina reklambyråupphandlingar, säger han. – Plannern spelar en oerhört viktig roll framöver, säger kollegan Gunilla Bergh Bidemar.


Ämnen i artikeln:

Max Apéria

Max Apéria vid Sveriges Annonsörer menar visserligen att reklambyråerna ofta är duktiga på  att liera sig med pr-byråer alternativt ha kompetens inom marknads-pr  inhouse, men byråer som inte har sett om sitt hus riskerar att falla  till korta vid en upphandling.

Enligt Max Apéria är det en glädjande utveckling:

– Jag tycker att det finns ett stort värde i att den köpta kommunikationen går hand i hand med marknads-pr, säger han.

Varför har vi inte fått se det här tidigare?

–  En förklaring är att det tidigare har funnits en uppdelning där  marknadschefen ansvarar för köpet av reklambyråtjänster, medan  informationschefen ansvarar för köp och samarbeten med pr-byråer. Här  har företagen blivit bättre på att synka det arbetet och då ställs även  högre krav på byråerna, säger Max Apéria.

En bidragande orsak till  att pr hamnat högre upp på agendan kan vara för att informationschefen  ofta jobbar nära vd, resonerar han.

Han tycker att trenden har  blivit särskilt tydlig under det senaste året, vilket samtidigt är ett  år som han har slagit rekord i antalet pitcher – hela 16 stycken.

Byråvalskonsulten  Gunilla Bergh Bidemar håller med Max Apéria om att kraven har ökat på  marknads-pr, men menar samtidigt att kraven även har ökat inom en rad  andra områden – exempelvis CRM.

Ytterst handlar det om att hjälpa  företagen att bli bättre på att jobba med digitala affärer. Här handlar  det om att gifta ihop sälj- och marknadsavdelningen för att kunna sköta  kommunikationen på ett vettigt sätt.

Men det är inte bara inom det området byråerna måste bli bättre, enligt Gunilla Bergh Bidemar.

Bevisföringen  blir också allt viktigare och den byrå som börjar tala om Obs-värden  har inte mycket att hämta, utan det gäller att förklara på ett sätt som  både försäljnings- och inköpsavdelningen kan förstå.

– Jag ser  tydligt att många byråer inte är tillräckligt väl förberedda kring hur  de ska svara på sådana frågor. Så plannern spelar en oerhört viktig roll  framöver, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Varför sker det här nu? Jag menar affärsnytta borde väl ha varit fokus för länge sedan?

– Företagen har blivit bättre kravställare, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Hon tycker också att den rådande ekonomiska turbulensen har påverkat situationen väsentligt.

För  att överhuvudtaget få loss en budget krävs det att marknadschefen och  informationschefen kan argumentera för sin sak resonerar Gunilla Berg  Bidemar.

Men hur kommer det sig att reklambranschen inte är bättre förberedd inom detta?

–  Vem har sagt att reklambranschen är dem som ligger längst fram.  Affärsjurister, organisationskonsulter och pr-konsulter har ofta bättre  tillgång till ledningsgrupper och har lärt sig att argumentera på rätt  sätt, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Max Apéria

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.