Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Oklara regler i sociala medier – nu anmäler vi vår chefredaktör till RO

Publicerad: 27 Juni 2019, 12:28

Ett av inläggen som anmälts samt Resumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Julia Lundin.

Resumé Insikts granskning av reklammärkning i sociala medier har fått stor uppmärksamhet och väckt en rad frågetecken hos våra läsare. Nu väljer vi att anmäla vår chefredaktör Fredrik Svedjetun till Reklamombudsmannen (RO) för att ytterligare försöka räta ut oklarheter.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenInfluencer marketingResumé InsiktInfluencersFredrik SvedjetunReklam

För ungefär en månad sen kom ett antal beslut från RO gällande reklammärkning i sociala medier. Detta efter att vi på Resumé anmält 16 inlägg utformade av 14 influencers.

Ett av besluten väckte särskilt stor uppmärksamhet. Noccos varumärkeschef Linus Carlén fälldes för bristande reklammärkning i ett av två anmälda inlägg. Detta trots att han är anställd på Nocco och själv hävdar att hans lön inte är avhängig eller över huvud taget har något att göra med engagemanget i sociala medier.

LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna skakar om branschen

Det flera har reagerat på är att Linus Carlén är anställd och inte en traditionell influencer i bemärkelsen att på uppdrag av olika annonsörer få betalt per inlägg eller samarbeten. Det öppnar dörren för att fler anställda måste reklammärka inlägg. Digitalexperterna Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt är några av de som reagerat.

LÄS MER: Noccos varumärkeschef Linus Carlén fälls av RO – trots anställningen

– Om man drar det ett steg längre säger den här fällningen att man som anställd som får lön av ett företag inte kan skriva positivt om företaget på något sätt – om till exempel företagets produkter eller miljöarbete – utan att det måste reklammärkas, sa Sarah Larsson Bernhardt till Resumé för ett par veckor sedan.

Hon och Deeped Strandh tycker att RO måste scenarioplanera för varje perspektiv och inte bara rikta in sig på influencers inom konsumentprodukter.

I ett försök att reda ut ytterligare oklarheter i frågan har vi på Resumé Insikt därför valt att anmäla fem inlägg på Linkedin som skrivits av vår chefredaktör Fredrik Svedjetun, som inte har reklammärkts. Det rör sig om poster som marknadsför Resumés betalda produkter: magasin och olika events.

– Det är oklart vad som gäller i frågan om reklammärkning i sociala medier, vilket vi har visat i flera större granskningar. Nu blir jag själv anmäld av kollegorna och jag välkomnar en utredning, säger Fredrik Svedjetun.

Om några månader får vi svar på hur Reklamombudsmannens opinionsnämnd ser på saken.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.