Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Okunskap i Fokus

Publicerad: 1 december 2011, 08:38

Foto: Ett av de galna citaten.

Fokus sätter okunskap i fokus med hjälp av Facebook-appen Kunskapsluckekalendern. En lucka fram till jul återger kända svenskars uppmärksammade citat, av den inte helt lyckade arten.


Ämnen i artikeln:

FokusRBK

Första advent och första luckan i adventskalendern. I Fokus version är choklad, fina julmotiv och andra typiska lucköverraskningar utbytta mot hårresande citat från diverse människor med stort inflytande på samhället. I de flesta fall svenska, men även utländska citat kvoterar sig till kalendern.

“ This Christmas I want you to do the most loving thing, and I want you to buy each of your children an SKS rifle and 500 rounds of ammunition.” Matt Trewhella, Missionaries to the Preborn, USA".

Tanken är att folk sedan ska dela med sig av citaten och som antagligen kommer väcka känslor. Men till kalendern hör även nomineringsfunktion, där det går att nominera vänner med för stora kunskapsluckor till tävlingen Årets kunskapslucka 2011. De fem personer som får flest antal nomineringar vinner en helårsprenumeration på Fokus.

Så man ska alltså nominera de kompisar man tycker är minst allmänbildade?
– Ja, så kan man ju se det, ha ha. Men Fokus ambition är att vara ett sätt att bota okunskap med, och det gör man ju verkligen i det här fallet, säger Fredrik Mattsson, copy på RBK, som tagit fram kampanjen.

Bakom   idén står hela arbetsgruppen här på reklambyrån RBK.   Produktionsbolaget som har byggt FB-appen heter NordicSocialMedia.   Kunden är som förstått Fokus.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

FokusRBK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.