Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 juli 2019, 08:07
Old Spice hämtar inspiration från sin publik och action.
Foto: Kampanj
Old Spice är kända för sina överdrivna reklamkampanjer – och inte heller denna gång gör de oss besvikna. Backade av data och insikter publicerar de nu en serie spotar där de räddar män från att förlora sin "swag".
Procter & Gambles varumärke Old Spice älskar att spejsa till det – ofta löjligt mycket. Den här gången har de dessutom tagit data och insikter om sin publik till hjälp för att skapa reklamkonceptet "Never Let a Friend Lose His Swagger", skriver Adweek.
I en nyligen genomförd varumärkesundersökning svarade nämligen hälften av männen mellan 18-34 år att de är mer troliga att skippa en kväll på stan för att istället jobba sent eller bara vara hemma själva. 79 procent svarar dessutom att de spenderar mindre tid med sina killkompisar ju äldre de blir.
Det här duger inte för Old Spice.
Wieden + Kennedy, hygienjättens mångåriga byrå, beskriver dessa män som "fallna bröder som ligger trasiga på livets slagfält" och behöver räddas. Vad passar då bättre än ett gäng filmer där bästa vännen räddar dem från den onda cirkeln de hamnat i?
Man släpper nu fyra nya reklamfilmer, varav en på spanska, där man bland annat stoppar binge-watching och sena kvällar på kontoret. De har redan fått flera miljoner visningar.