Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Öljättar i reklambråk

Publicerad: 19 april 2011, 07:25

Carlsberg lanserade nyligen sin nya kampanj med pay-offen ”Thatcalls for a Carlsberg”. Nu anklagas öl-jätten för att ha lånat den från Budweiser.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergBudweiser

”That calls for a Carlsberg” anklagas för plagiat. Den är för lik Budweisers ”This calls for a bud light”.

Till Ekstra Bladet försvarar Carlsberg användandet av sin ”nya” slogan:
– Vi använde den redan 1957 och fram till 70-talet, så man skulle kunna säga att vi tar tillbaka vår gamla slogan, säger Carlsbergs pr-chef Jens Bekke till tidningen.

Reklambyrån bakom kampanjen, Londonbaserade Fold7, hävdar att man inte visste om likheterna.
– Använde Budweiser en sådan slogan? Det låter verkligen likartat, men beslutet kring Carlsbergs nya slogan togs efter att vi fått input från personer runt om i världen och skapades inte bara på Fold7, säger byråns cd Ryan Newey.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

CarlsbergBudweiser

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.