Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 april 2011, 07:25
Carlsberg lanserade nyligen sin nya kampanj med pay-offen ”Thatcalls for a Carlsberg”. Nu anklagas öl-jätten för att ha lånat den från Budweiser.
”That calls for a Carlsberg” anklagas för plagiat. Den är för lik Budweisers ”This calls for a bud light”.
Till Ekstra Bladet försvarar Carlsberg användandet av sin ”nya” slogan:
– Vi använde den redan 1957 och fram till 70-talet, så man skulle kunna säga att vi tar tillbaka vår gamla slogan, säger Carlsbergs pr-chef Jens Bekke till tidningen.
Reklambyrån bakom kampanjen, Londonbaserade Fold7, hävdar att man inte visste om likheterna.
– Använde Budweiser en sådan slogan? Det låter verkligen likartat, men beslutet kring Carlsbergs nya slogan togs efter att vi fått input från personer runt om i världen och skapades inte bara på Fold7, säger byråns cd Ryan Newey.
Christian Ström