Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ölreklam med gaytema väcker debatt i USA

Publicerad: 29 april 2011, 06:25

Ringer man först till en kompis och berättar att man ska åka hem från kriget?
Kan Budweiser göra ölreklam med gaytema?
Frågorna staplar sig i USA och Budweiser kan inte svara.


Ämnen i artikeln:

Budweiser

Därför är det helt naturigt att göra en reklamfilm om en hemvändande soldat som tas emot av familj – och möjligtvis en pojkvän.

Det som sådde tvivel och väckte debatten i USA var gaybloggen After Elton.

Det som får amerikanerna att grubbla är om en soldat, utan fickvän, först ringer till sin
manliga kompis och berättar att han ska komma hem från kriget. Före familjen? Eller är
den manliga kompisen en bror? Eller en pojkvän?

Gawker tvivlar inte et ögonblick men menar att Budweiser har gett soldaten i reklamfilmen en vag sexualitet för att fler ska attraheras. Adrants  är inne på samma idé men tycker att Budweiser är fegt som inte vågar ”outa” gaysoldaten helt.

Budweiser har inte kommenterat diskussionen. Och tiga är den enda strategin som Budweiser kan använda sig av vilket är udda i pr-sammanhang, påpekar Tagline.

Om Budweiser förnekar att hemvändaren är gay kan man uppfattas som homofobisk. Om Budweiser bekräftar ett underliggande gaybudskap blir de traditionella Buddrickarna, som är varumärkets bas, upprörda.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Budweiser

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.