Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

OLW förlorar kampen om ”Fredagsmys”

Publicerad: 7 Juli 2015, 12:02

OLW är inte de enda som får marknadsföra sig med "Fredagsmys".

Foto: OLW.

OLW förlorar kampen om "Fredagsmys" – den slogan som snacksföretaget har använt i sin reklam sedan 2009.


Ämnen i artikeln:

OLW

Få svenskar har väl missat att OLW kört hårt på konceptet Fredagsmys. Den välkända låten har spelats över två miljoner gånger på Spotify sedan 2009 – då den första filmen släpptes som blev en omedelbar succé.

Men nu har Marknadsdomstolen beslutat att OLW inte har ensamrätt till begreppet. I ett domslut som kom i dag framgår det att chipsföretaget Fredagsmys AB också äger rätt till att marknadsföra sina produkter med "fredagsmys". Dessutom ska OLW ersätta Fredagsmys AB med rättegångskostnader om 350 000 kronor.

Idén till Fredagsmys AB kom 2008. Chipsbolaget har sedan i fjol använt begreppet "fredagsmys" i sin marknadsföring. Till Marknadsdomstolen har OLW angett att Fredagsmys AB drar "otillbörlig fördel av det renommé som är förknippat med OLW" och som de har byggt upp under sex års tid.

OLW:s marknadsdirektör Marcus Thollin kommenterar domen i ett mejl till Resumé:

– Vi ser inte att vi har förlorat fredagsmyset. Vi ville bara pröva om Fredagsmys AB snyltar på den renommé vi byggt upp kring Fredagsmys i snackskategorin för OLW genom vår reklam och våra kampanjer i snart sju år. Marknadsdomstolen ansåg inte att Fredagsmys AB snyltar på vårt renommé och vi respekterar domen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

OLW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.