Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

OLW lanserar fredagsmys 2.0

Publicerad: 19 Maj 2015, 09:36

Bild ur kampanjfilmen

Succékonceptet får ny tappning. I OLW:s nya reklamfilm flyttas fokus från vardagsrummet till den lilla människans vardag och hjältehandlingar.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstOLW

År 2009 gjorde snackföretaget en stor satsning i samband med att de bytte inriktning i sina reklamfilmer från fest- och partytema till fredagsmys. Sedan dess har OLW byggt vidare på reklamkonceptet med insikten om kravlöshet och känslan att fredagen är nära. Ett koncept som varit framgångsrikt och som OLW ville hålla fast vid, men som man samtidigt upplevde behövde förnyas. Efter att ha provat sig fram en period lanseras nu resultatet – en reklamfilm som tagits fram tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst.

–Vi vill hylla svenska folket för att man har klarat av sin vecka. Människor sliter och är värda sitt fredagsmys. Därför vill vi lyfta vardagshjältarna och den lilla människan som kämpar i veckorna. Vi tror att de här sanna insikterna är väldigt viktiga, säger Marcus Thollin, marknads- och innovationsdirektör på Orkla Confectionery & Snacks Sverige som står bakom varumärket OLW.

I den största reklamsatsningen sedan 2009 väljer OLW att framhålla de små stunderna i vardagen som läxläsning, matlagning och skolorientering. Musik och sång präglar också den 45 sekunder långa filmen som börjar rulla i morgon onsdag. Fredagslåten är kvar, men framförs i en ny version – refrängen är orörd, men verserna har skrivits om. Stina Petrini, kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks, säger att den nya reklamfilmen ramar in känslan de vill komma åt och hon tycker att musiken förstärker filmen.

– Fredagslåten har visat sig vara väldigt populär och verkligen fastnat, till och med på förskolor sjunger barnen den på fredagar. Därför kändes det roligt att få göra en 2015-års version av låten som vi hoppas ska tas emot lika bra, Stina Petrini.

Förhoppningen är att filmen på ett lätt och naturligt sätt ska kunna spridas digitalt.

–Vi har känt att vi vill skapa en ny kommunikation som öppnar upp för att nå ut mer digitalt och som kan engagera publiken på ett nytt sätt. Vi har sett de gamla filmerna engagera, och nu hoppas vi att de nya filmerna ska väcka liknande känslor, säger Marcus Thollin.

Hur hoppas ni att den här filmen ska tas emot?
–Vi hoppas naturligtvis att detta ska öka lojaliteten – både den emotionella lojaliteten och köplojaliteten. Vi vill vara ett märke och ett bolag som bejakar fredagsmyset – och det hoppas vi att de här filmerna ska visa, avslutar Marcus Thollin.

Arbetsgrupp:
Produktionsbolag: Esteban
Regi: Alexander Brügge och Markus Ernerot

Åkestam Holst
AD: Jesper Holst
Copy: Mark Ardelius
Planner: Lisa Adamsson
Projektledare: Fredrik Burman/Kjell Månsson
Byråproducent: Leila Widgren
Produktionsledare: Katarina Johansson
Formgivare: Olov Öqvist

Se hela reklamfilmen här:

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstOLW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.