Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

OLW nystartar med kampanj från Åkestam

Publicerad: 2 juni 2008, 14:30

OLW bytte i slutet av förra året reklambyrå, från DDB till Åkestam Holst. Här är den första stora kampanjen från nya byrån. Målet – att sälja in de nya förpackningarna och den nya tillverkningsprocessen.


OLW väljer att fritera alla sina chips i solrosolja istället för palmolja. Dessutom byter snackstillverkaren designen på förpackningarna för att bli tydligare. Nyheterna ska spridas med hjälp av en kampanj från Åkestam Holst som startar idag, måndag.

Huvudmedia för kampanjen är tv och filmen kommer att visas i totalt åtta kanaler. Detta backas även upp av en samplingskampanj, i samarbete med Aftonbladet, och med print. För pr-delen ansvarar Vår PR-byrå.
– Kampanjen fokuserar på saker i livet som är ”larger then life”. Detta skildras med situationer där man delar med sig. Konceptet lyder ”Dela med dig av det goda”. Vi har valt att fokusera på gemenskap och den sociala dimensionen i snacks, säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW.

Borta är således ”potatisjakten” som OLW satsat på den senaste tiden.
Är det här en återgång till ”Var är brudarna”?
– Nej, det handlar inte om att gå tillbaka till något gammalt. Vi har valt att tona ner kommunikationen kring varan och istället beskriva känslan och gemenskapen kring snacks, säger Marcus Thollin. Han tillägger.
– De senaste filmerna gjorde ett ok jobb för varumärket och produkterna. Men det gav inte riktigt det som vi hade hoppats på, vilket är att bli ”topp of the mind” för chips.

Satsningen som OLW nu gör är den största på länge för snackstillverkaren. Vad redesignen har kostat eller vilken budget lanseringskampanjen har vill Thollin inte uppge men han säger att det är årets i särklass största budget.

Liksom tidigare är det Identity Works som står bakom det nya utseendet på påsarna.

OLW

Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Hanna Björk copy, Fredrik Josefsson ad, Marie Höglin produktionsledare, Dan Landin planner,  Jerker Winther  projektledare, Göran Åkestam cd
Produktionsbolag: Hobby Film
Regissör: Oskar Bård
Producent: Johan Hallström
Mediebyrå: OMD

Musik: "Good To Be Together"
Kompositör: Max Linder (Riviera)
Music Supervisor: Markus Bergkvist (Riviera)

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.