Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Omnicom krymper vinsten med 14 procent

Publicerad: 11 februari 2009, 13:17

Omnicom är den första av de stora kommunikationskoncernerna att lämna rapport för fjärde kvartalet.
Trots kraftiga minskningar av både omsättning och vinst var siffrorna bättre än väntat.


Ämnen i artikeln:

Omnicom

Omnicoms vinst sjönk med 14 procent till 271 miljoner dollar under fjärde kvartalet. Omsättningen gick ner med 7 procent under samma period. Trots de dystra siffrorna var det bättre än vad analytikerna väntat sig och aktien steg, rapporterar Adweek.

Vd John Wren beskrev det fjärde kvartalet som det tuffaste koncernen upplevt sedan 1992. Bland Omnicoms största kunder finns den krisande biljätten Chrysler.

Omnicom har redan tidigare presenterat ett sparpaket, där fem procent av de totalt 70 000 anställda har varslats.

John Wren gav inget besked om fler nedskärningar, men han trodde inte att det blir lika stora åtgärder framöver. Snarare handlar det om kirurgiska ingrepp, enligt Adweek.

Bland byråerna som ägs av Omnicom finns bland annat DDB, BBDO, TBWA, OMD och PHD.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Omnicom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.