Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Omnicom lanserar en fjärde byrå i Sverige – Drum

Publicerad: 14 november 2018, 15:42

Omnicom lanserar byrån Drum i Sverige, en byrå som ska verka i gränslandet mellan mediebyrå- och reklambyråvärlden.


Ämnen i artikeln:

OMDReklam

Omnicombyrån Drum är sedan flera år lanserad och etablerad i London och Köpenhamn. Byrån verkar främst inom content marketing och har bland annat gjort contentproject för Porsche i samarbete med komikern James Corden och hans program "Carpool karaoke".

Byrån blir Omnicom Media Groups (OMG) fjärde i Sverige efter att man i februari i år lanserade den datadrivna mediebyrån Hearts & Science. De övriga byråerna är OMD och PHD.

I Sverige kommer Drum att ledas av OMD:s tidigare kreativa chef Emil Thelander med Jonas Lyckstedt som executive creative director.

– Över de senaste åren har affären kring innehållsskapande och kreativa kampanjer ökat stort inom branschen. Vi ser att det blir alltmer viktigt för annonsörer att hitta nyskapande sätt att exponeras på. Därför väljer koncernen nu att lansera DRUM, en kreativ byrå med fokus på innovativt innehåll, säger Ali Tajbakhsh, koncernchef på OMG i Sverige.

Byrån med dess tolv medarbetare har redan börjat jobba med ett 20-tal kunder på den svenska marknaden. I ett pressmeddelande skriver Omnicom att många bra idéer i dag inte lyckas nå sin fulla potential på grund av för dålig distribution, något man hoppas få bukt med genom att knyta det kreativa närmre mediebyrån.

– Vi vill ge de bästa förutsättningarna att få innehåll att sprida sig. Att arbeta med människor och deras relation till varumärken, vare sig det är här och nu eller imorgon, handlar om att veta och förstå. Inte tro. Därifrån skapar vi kreativitet, säger Jonas Lyckstedt.

Under morgondagen kommer du kunna läsa en längre intervju med Emil Thelander, byråchef på Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OMDReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.