Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Omnicom/Publicis-affären kan stoppas av konkurrensskäl

Publicerad: 29 Juli 2013, 09:26

Det dröjer minst sex månader innan affären mellan Omnicom och Publicis kan bli av. EU-kommissionen ska utreda konsekvenserna av en sammanslagning.


Ämnen i artikeln:

Publicis GroupeOmnicom

Det är fullt möjligt, om än inte sannolikt, att EU-kommissionen kan stoppa jätteaffären mellan Omicom och Publicis. Och innan EU har sagt sitt är det business as usual för alla inblandade parter.

I Sverige berör affären, när den gått i genom, ett antal kommunikations-, pr-, reklam- och mediabyråer, bland andra OMD, PHD, Resolution, DDB, BBDO, TBWA, Starcom, Zenit och Leo Burnett.

Jonas Dahlquist är vd på Starcom, ett av mediebolagen som ägs av franska Publicis Groupe. Han tror inte att fusionen kommer att påverka Starcom på den lokala marknaden, utan tror snarare på att sammanslagningen kommer att innebära ett större jobbnätverk och effektivare kommunikationslösningar.

– Det är självklart jättekul att båda bolagen går ihop men jag tror inte att vi kommer känna av någon större skillnad på den lokala marknaden. Vi kommer att fortsätta samarbeta med de kunder vi har. Det är främst internationella kunder som kommer att drabbas. Det som är intressant är att vi nu kommer att omfattas av ett nätverk som består av 120 000 individer. Dessutom innebär samarbetet en extrem teknikalitet där lösningar kommer att hittas snabbare för exempelvis  framställningen av verktyg för  online kommunikation, säger han till Resumé.

Just nu kommer Omnicoms vd John Wren och Publicis vd Maurice Lévy att dela på ledarskapet och båda har nu titeln "co-ceo". Men att ha två vd-ar är inget som kommer att vara i längden.

En av de stora anledningarna till att göra sammanslagningar på den här nivån är att spara over-head-pengar och enligt nyhetsbyrån Six finns en potential att spara över 500 miljoner dollar årligen på interna synergier och skalbarhet.

Räknat på de båda reklamjättarnas respektive omsättning och antal anställda under 2012, så hade de tillsammans omsatt 22,7 miljarder dollar och haft 130 000 anställda.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Publicis GroupeOmnicom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.