Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Omnicom visar styrka på reklamsidan

Publicerad: 18 Oktober 2012, 10:35

Omnicom-nätverket, där bland annat DDB och TBWA ingår har haft ett starkt tredje kvartal för reklamsegmentet. Nätverket ökar omsättningen på reklamsidan med 2,4 procent under perioden. På tio år har Omnicom-nätverkets omsättning och nettovinst för hela verksamheten fördubblats.


Ämnen i artikeln:

John WrenOmnicom

DDB, OMD och TBWA är tre av de svenska branschaktörerna som ingår i Omnicom. I veckan presenterade Omnicom-nätverket sin rapport för det tredje kvartalet i år.  

På reklamsidan visar Omnicom-nätverket styrka. Omsättningen på reklamsidan ökar med 2,5 procent under tredje kvartalet jämfört med föregående år. Den organiska tillväxten har växt med 5,7 procent under samma period.

Hitills i år har man ökat med 4,6 procent i omsättning inom reklamsegmentet.

På pr-sidan är tillväxten svagare under det tredje kvartalet. Nätverket ökar med 0,5 procent under perioden. Sammanlagt har pr-segmentet en tillväxt i omsättning på 3 procent.
– Vi fortsätter att visa stabil tillväxt, i synnerhet om man ser till den makroekonomiska utvecklingen, säger Omnicom-nätverkets vd John Wren till tidningen Advertising-age.

och fortsatte:

– Samarbete och samordning mellan byråerna är ännu mer viktigt i dag.
Sedan 2002 har Omnicoms verksamheter fördubblat sin nettovinst och omsättning.

Totalt uppnådde Omnicom en omsättning på 3,4 miljarder dollar under det tredje kvartalet. En ökning med 0,8 procent.

Hittills i år har man passerat 10 miljarder dollar, en ökning på 2,5 procent jämfört med motsvarande period 2011.

På intäktsidan drog nätverket in 387 miljoner dollar i vinst under tredje kvartalet, en ökning med 3,7 procent.

Hittills i år redovisar Omnicom en vinst på 1,25 miljarder dollar, en ökning med 6,1 procent jämfört med samma period i fjol.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

John WrenOmnicom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.