Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Omnicoms nya byrå ska matcha insikter med innehåll

Publicerad: 15 November 2018, 12:21

Drums executive creative director Jonas Lyckstedt och Emil Thelander, byråchef.

Den nya Omnicombyrån Drum säger sig kunna matcha reklambyråernas kreativa höjd med mediebyråernas förmåga att nå ut till målgrupperna.


Ämnen i artikeln:

Omnicom Media GroupReklamOmnicom

Sent i går eftermiddag meddelade Omnicom Media Group (OMG) att de lanserar byrån Drum på den svenska marknaden. På den brittiska marknaden har Drum varit etablerade i 25 år och för några år sedan öppnade man även upp ett kontor i Köpenhamn. Sverige blir således Drums tredje marknad men Emil Thelander, byråchef på Drum Sverige, berättar att ytterligare expansion kan bli aktuell.

Byrån, som till skillnad från PHD, OMD och Hearts & Science kommer att arbeta fristående från Omnicom, är i grund och botten en contentbyrå som stärks med data och insikter från sina koncernkollegor. Erbjudandet kommer likna det brittiska med vissa anpassningar för den svenska marknaden.

– Vi tror mycket på storybuilding och på så sätt kunna förädla ett varumärke i både egna och köpta kanaler. Drums DNA finns i data och insikter, men vi kan också para det med vasst innehåll och kanalspecifika lösningar. För att lyckas kan man inte ha det ena utan det andra, uteblir den kreativa höjden uteblir också effekten för kund, säger Emil Thelander.

Trots att Drum kommer att agera fristående berättar Emil Thelander att man kommer ha ett tätt samarbete med de övriga Omnicombyråerna.

– Inom Omnicom pratar vi väldigt mycket om en integrerad modell, och det är precis därför vi startar Drum. Kunderna efterfrågar några som kan jobba tätt ihop och som har förmågan att skapa effekt, berättar han.

En vanlig synpunkt som mediebyråer ofta kommer med är att blir insläppta för sent i kampanjprocessen. Att kund tillsammans med den kreativa byrån i princip gjort klart allting och i slutändan ger mediebyrån två veckor att komma upp med en vettig medieplan.

– Drums upplägg öppnar upp för en större förståelse och samarbetsmöjligheter med andra mediabyråer.

Inom ett par år ser Emil Thelander att Drum växt från den nuvarande personalstyrkan på tolv personer till det dubbla.

– Vi ska bli det självklara valet för de kunder som på ett effektivt sätt vill jobba med engagerande innehåll.

Trots att byrån tillhör OMG säger Emil Thelander att man inte håller dörren stängd till att jobba med mediebyråer utanför huset.

– Vi är fristående och kommer att arbeta med kunder utanför Omnicom. Har våra kunder en annan mediebyrå kommer vi självklart ha en dialog och samarbeta med dem för bästa möjliga effekt, berättar han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.