Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ömsom vin, ömsom piss

Publicerad: 15 november 2018, 11:41

Mattias Edwall

Systembolaget har skickligt byggt sitt varumärke. Nu sviker man förtroendet, skriver Resumés krönikör Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzSystembolagetReklam

Det är lördag eftermiddag i det lilla centrumet vars existensberättigande utgörs av ett Systembolag. Två 40-åriga män möts av en skjutdörr i glas som dras igen framför dem. Klockan är 15.02. De har nyss bevittnat barnens fotbollsmatch och hoppas hinna handla en flaska vin till middagen. Sorry. This is Sweden. Här får ni inte köpa vin en lördagseftermiddag. Jaså, ni jobbar på vardagarna, men se vi servar främst missbrukare och pensionärer, därför har vi öppet på morgonen från 10.00 och stänger innan ni hunnit hem.

Men fotbollsfarsorna härdar ut. Lånar en flaska av grannen och tänker att nästa gång får man bunkra upp. Alltid köpa lite mer än vad man tänkt eftersom de inte vill riskera att stå utan när den örtmarinerade lammsteken skärs upp i helgen.

Till Systemets försvar för att slippa betala övertid till personalen på kvällar och helger, finns en undersökning man beställde för ett par decennier sedan och som indikerar att misshandeln kan öka, om än marginellt, om man anpassade öppettiderna efter normalkonsumenten. I stället har man öppet på morgonen, och om du passerar ett Systembolag en mulen tisdagsförmiddag ser du med medlidande på klientelet som väntar på morgonsupen.

För att ytterligare tjäna dessa sorgens själar tillhandahåller man Extra Strong starköl på 7,5 procent. Ett billigt sätt att maxa sitt alkoholintag. Ett annat är att köpa toppsäljaren Amicone på bärvänlig box om 3 liter. Minst 14,5 procent i alkoholhalt och hela 11 gram socker per liter tillsatt, så de yngre konsumenterna inte ska behöva blanda ut med fruktsoda.

Amicone är ett exempel på Systembolagets nya strategi när man, dels tack vare Forsman & Bodenfors fina reklam, ökat sina förtroendesiffror: smalna av sortimentet, ge massan vad massan vill ha. För världens mest smågodisätande nation betyder det viner med hög alkoholhalt och extra socker.

Så vad är problemet, utöver öppettiderna?, tänker du och överväger att kalla mig vinsnobb i kommentarsfältet. Jo, Systembolaget med 400 butiker vill erbjuda samma sortiment över hela landet. Till detta behöver man enorma volymer. Då bjuder man in leverantörer att pitcha. Briefen kravspecificerar: ett vin för 79 kronor/flaska och 299 kronor/box. Det ska ha "mycket fruktig smak med sötma, inslag av fat, björnbärssylt, vanilj och hallon".

Eftersom det är sällsynt med vingårdar som ger 120 000 liter (400 butiker x 100 boxar vilket är lågt räknat), köper leverantören in bulkvin från olika håll och smaksätter det på konstgjord väg. Och tillsätter livsmedelsindustrins billigaste smakförhöjare: socker. Som dessutom har fördelen att det döljer bulkvinets otrevligheter.

Medan du kan välja att handla biodynamiska grönsaker på matbutiker som Paradiset, får du inte köpa viner med minimalt av tillsatser. Bolaget har monopol och de gillar inte så kallade naturviner – de finns i för små upplagor. Man hänvisar till beställningssortimentet där du i undantagsfall kan finna dem eller ett bordeauxvin med normal alkoholhalt och socker under 3 gram/liter för under 200 kronor.

Det fiffiga är att Systembolaget numera låter efterfrågan styra utbudet. Ju mer alkoholstinna sockerbomber vi köper, desto färre eleganta viner ryms i hyllorna.

Som en av deras utomordentligt trevliga expediter sa till mig häromdagen när jag frågade vart bordeauxvinerna under 250 kronor tagit vägen. "Tyvärr, de fasas ut, allt med alkoholhalt under 13 procent och sockerhalt under 5 gram per liter har inte en chans. Så är det bara." Det finns de som missbrukar alkohol. Och så finns de som missbrukar förtroenden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News