Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Omstrukturering tynger INGO

Publicerad: 12 augusti 2015, 12:47

INGO låg bakom förra årets succékampanj Dill för Lidl.

Fyra år efter sammanslagningen av Ogilvy och Grey står byrån på solid mark. Men förra årets vinst tyngdes av omstruktureringar.


Ämnen i artikeln:

Ingo

När WPP-byråerna Grey och Ogilvy Sverige gick samman år 2010 var det två förlusttyngda företag som insåg att de skulle bli starkare tillsammans än var för sig. Nu visar det sig att taktiken var rätt tänkt.

Under de två första åren som INGO gick byrån med förlust på grund av stora kostnader i samband med sammanslagningen. År 2013 visade de för första gången svarta siffror, och under fjolåret upprepades den prestationen.

År 2014 omsatte byrån 105 (103) miljoner kronor. Rörelseresultat blev en vinst på 428 000 kronor. Det är klart mindre än de dryga 2,8 miljoner kronor de presterade året innan, men förklaras med att de genomförde en omstrukturering av byrån som kostade 2,7 miljoner. Bortsett från den blev alltså resultatet bättre i fjol. Antalet anställda minskade samtidigt från 50 till 46 personer.

"2014 var ett framgångsrikt år ur flera perspektiv där byrån utvecklades på tre väsentliga plan – finansiellt, nya kunder och kreativt" skriver INGO i sin årsredovisning. De lyfter fram att de belönats med ett stort antal priser under fjolåret samt vunnit kunderna MTR Express och Galderma.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.