Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Omtalad byrå-vd tillbaka i rampljuset

Publicerad: 14 April 2009, 06:18

Storbritanniens mest kontroversiella byrå-vd Garry Lace gör comback. Nya byrån har varken kunder, anställda eller lokal men däremot en majstång som logga. – Ingen vet ändå hur framtidens byrå kommer att se ut, säger han.


Gary Lace och Robert Campbell

Under några år efter millenniumskiftet gjorde Gary Lace en spektakulär karriär på reklambyråerna i London. Först som vd för TBWA som han övergav för att bli vd på Grey London. Där sparkade han en stor del av personalen för att gjuta nytt blod i den trötta byrån. Efter bara några månader spreds ett mejl som hävdade att Lace var på väg att starta en ny byrå med en av Greys största kunder. Lace förnekade men lämnade jobbet som vd för att ta över vd-rollen på Lowe UK. Där var han inte länge innan han anklagade för att han fått Lowes största kund Tesco hade hoppat av ett långvarigt samarbete. Lace tvingades bort 2006 efter bara några månaders jobb.

Men nu är han tillbaka med nya kollegan Robert Campbell, tidigare creative director på Y&R och senast United London. Ny byrån startar i maj och heter Campbell Lace Beta.

Nya byrån startar från scratch utan kunder, anställda och först i oktober flyttar byrån in i egna lokaler. I stället bygger deras verksamhet på ett stort nätverk av kreatörer och mediespecialister. Upplägget är medvetet.
– Kommunikationslandskapet förändras så snabbt, säger Lace till Campaign.

De förväntar sig att deras framtida kunder finns inom e-handel och underhållning.
Det enda som egentligen är klart med byrån är loggan – en majstång.
– Den (majstången, red anm) hyllar början på maj då vi börjar verksamheten och det är i början då allt börjar växa, säger Lace till Guardian.

– Det är även en symbol för fertilitet vilket vi gillar. Alltså att föda nya idéer.

Den nya byrån är åtminstone bra på pr. Förutom uppslag i Campaign publicerar byrån en blogg om sina första månader på Campaigns sajt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.